חדש באתר

  • יום המזון הבינלאומי. לרגל היום החגיגי שחל מדי שנה ב-16.10, הכינה נעמי רייבשטיין מצגת המכילה רקע ורעיונות לפעילויות, לשימוש עתידי של מורים. בכניסת מורים בלבד.
  • שינוי אקלים: סיכום השנה שחלפה ומבט לעתיד. באדיבותה של פרופ' נגה קרונפלד-שור, המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, וחוקרת בכירה בביה"ס לזואולוגיה, הפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס' וייז באוניברסיטת תל אביב, אנו מצרפים את המצגת שבה השתמשה בהרצאה שהעבירה במסגרת השתלמות עדכון ידע מדעי בתאריך 14.11.23. בכניסת מורים בלבד.
  • על רגשות ולמידה: למידה חברתית-רגשית כמנוף ללמידה אקדמית. מאמר ראשון מתוך גיליון מיוחד של עלון "שמורת טבע" לעת מלחמה. מאמרי גיליון זה עוסקים בהיבטים של למידה ובהיבטים ביולוגיים שקשורים למצב.
  • שבוע טוב ביולוגי. ידיעונים ביולוגיים הנשלחים מדי שבוע בקבוצת ווצאפ ייעודית. בגרסה לאתר הידיעה מוצגת בעברית ולאחר מכן בערבית במסמך אחד.
  • חוברת בחינת הבגרות תש"ף בעברית – בכניסת מורים בלבד. חוברת ניתוח בחינת הבגרות כוללת שאלונים, מחוונים, תשובות לדוגמה וניתוחן. בהמשך תמסר הודעה על אפשרות לרכישת החוברת המודפסת במחיר עלות.

  • תרגום לערבית של יחידת הוראה בנושא חיסון. היחידה המתורגמת משמשת כערכת כלים למורים ומנגישה חומרי הוראה – למידה קיימים וחדשים מחד, וממשיגה את האופן בו מוטמעים ערכים ומיומנויות מאידך. יחידת ההוראה נכתבה במטרה להציע מגוון ועושר של חומרי לימוד, כך שתתאפשר למורה בחירה אישית והפעלת שיקול דעת מושכל. היחידה כוללות שילוב של תכנים עם פיתוח של אוריינות מדעית על פי מרכיבי "דמות הבוגר" ומתווה .PISA

  • שינויי אקלים – יחידת הוראה המעודדת אוריינות מדעית במקצוע הביולוגיה. חומרי הוראה שנכתבו בנושא שינוי האקלים למורות ומורי הביולוגיה. יחידת ההוראה סובבת סביב חמש שאלות מרכזיות המגיעות זו אחר זו ברצף: (1) האם נצפות בזמן האחרון תופעות אביוטיות קיצוניות בתדירות גבוהה?; (2) האם תופעות אביוטיות קיצוניות מובילות לשינויים בעולם הביוטי?; (3) האם ישנם שינויי אקלים ובאיזו מידה?; (4) האם שינויי האקלים הם תוצאה של פעילות האדם?; ו- (5) מה אפשר לעשות על מנת למנוע או למתן את שינויי האקלים? אנו מפרסמים את החלק הראשון של חומרי ההוראה – הכולל פעילויות עבור שלושת השאלות הראשונות. בחודשים הקרובים נפרסם את חלקה השני של יחידת ההוראה. אנו מקווים שתשתמשו בחומרים אלו כדי ללמד על תופעת שינוי האקלים במסגרת הוראת ביולוגיה ללא-מתמחים על פי בקשת משרד החינוך, ועל פי בחירתכם גם בלימודי הביולוגיה למתמחים.

  • מאסיף קהילות הביולוגיה במכון ויצמן למדע. מתוצרת קהילות הביולוגיה במכון ויצמן למדע. פעילויות מעשיות שנבנו במסגרת הקהילות, כאלה שאפשר לשלב ברצף ההוראה הנלמד בכל נושאי הביולוגיה ובהקניית מיומנויות נדרשות. התוצרים כוללים בין השאר רצפי הוראה ותכנון מעבדות, תוצרים העוסקים בסוגיות פדגוגיות כדוגמת תפיסות שגויות בביולוגיה והאופן שבו מתמודדים איתן, סוגיות ביוחקר, תכנון סיורים ועוד. אנו מקווים שפעילויות אלו תהיינה לכם לעזר ושתוכלו באמצעותן לגוון את ההוראה ולהעשיר אותה.

גיליון 201 של עלון שמורת טבע בנושא מדע ואמון הציבור. אי אמון במדע הוא תופעה ההולכת ומתרחבת בשנים האחרונות. גיליון חדש זה של עלון "שמורת טבע" העוסק בנושא מרכזי בשיח הציבורי העולמי – אמון הציבור במדע.

תרגום לערבית של יחידת הוראה בנושא הובלת חמצן בגוף האדם. היחידה המתורגמת משמשת כערכת כלים למורים ומנגישה חומרי הוראה – למידה קיימים וחדשים מחד, וממשיגה את האופן בו מוטמעים ערכים ומיומנויות מאידך. יחידת ההוראה נכתבה במטרה להציע מגוון ועושר של חומרי לימוד, כך שתתאפשר למורה בחירה אישית והפעלת שיקול דעת מושכל. היחידה כוללות שילוב של תכנים עם פיתוח של אוריינות מדעית על פי מרכיבי "דמות הבוגר" ומתווה .PISA

שילוב אוצרות דיגיטלית בהוראת הביולוגיה. אוצרות דיגיטלית היא תהליך יצירה, ניהול ושימוש בחומרים דיגיטליים למגוון פעילויות רחב. פריטי תוכן דיגיטליים בתחום מסוים נאספים לצורך יצירת אוסף דיגיטלי. אוצרות דיגיטלית מיושמת כפרקטיקה הוראה ולמידה, ובקובץ זה תוכלו ללמוד כיצד לשלב אותה בכל נושא בתכנית הלימודים בביולוגיה וכמקדמת למידה מותאמת אישית. בקובץ מוצגים מודלים שגובשו מתוך התנסות של קהילת רכזי ביולוגיה.

מצגות הסדנאות ממורה למורה שהוצגו בכנס מורי הביולוגיה - בכניסת מורים בלבד. תוכלו להתרשם ממצגות הסדנאות באתר הכנס שהתקיים בתחילת החופשה של שנת הלימודים תשפ"ב. כמו כן תוכלו לצפות בתצלומים למזכרת מהכנס.

הקלטות הרצאות השתלמות עדכון ידע מדעי תשפ"ב - בכניסת מורים בלבד. הסרטים עם כתוביות וניתן להקרינם בכיתה כהרחבה לנושאי ביולוגיה של גוף האדם או בכל הזדמנות אחרת. נבקש שלא להפיץ את הסרטים באמצעות רשתות חברתיות. השימוש בסרטונים מותר לשימוש אישי בכיתה בלבד.

מדע או חיים? מערך שיעור שהוכן על ידי צוות יד ושם. 

שיעור זה עוסק בתפקידה של הביולוגיה במאבקם של חוקרים יהודיים בגטו ורשה על שמירת צלם האדם.


מטרות השיעור:
א. עיסוק בזיכרון השואה- רבים מהנספים שהשאירו אחריהם צוואה או מכתב ביקשו שנזכור אותם ואת שאירע להם. עצם העיסוק בסיפורים שלהם וחילוץ תווי פניהם הוא קיום צוואתם.
ב. דיון בנושא הערך המוסף שיש ללימודים ולמחקר ביולוגי עבור הלומד והחוקר. הדגמה עד כמה עיסוק מדעי יכול לבנות קומה באישיותו המוסרית/ ערכית של הלומד ולהוות עבורו מקור השראה.
הקדמה למורה:
כל יהודי בוגר נכנס לשואה עם עולמו הפנימי הייחודי לו: דרך החשיבה הייחודית לו, אמונות דעות ותחום עיסוק. פעמים רבות לאפיונים אלו הייתה השפעה על אופן ההתמודדות של אותו אדם עם המצב הקשה אליו נקלע .
במרכז השיעור נעמיד את השיח החינוכי בשאלות אותם נעלה בהתייחס למידע שנחשוף בפני התלמידים - שאלות של זהות אישית ומקצועית ודילמות מוסריות.

למערך מצורף משוב לאחר שבצעתם אותו בכיתה. בבקשה עדכנו אותנו . 

המצגת המצורפת נמצאת בקישור - מצגת ג'ניאלי

https://view.genial.ly/6242c51b465279001a8531cd/presentation--

בעידן שבו למורה חשיבות מכרעת בלמידה פעילה ויצירתית, שיתוף בין מורות ומורי הביולוגיה בסדנאות מגוונות ובאווירה טובה, חשוב מתמיד .
אנו נערכים לקיים את סדנאות ממורה למורה בכנס מורי הביולוגיה באופן היברידי - חלק מהמושבים יערכו פנים מול פנים וחלק מהמושבים יערכו באופן מקוון.

מושב 1 :הוראת מיומנויות חקר במעבדה ובביוחקר

מושב 2 :שימוש בטכנולוגיה בהוראת הביולוגיה

מושב 3 :אוריינות מדעית בהוראת הביולוגיה

מושב 4 :סוגיות סביבתיות וחברתיות בהוראה בכיתה

מושב 5 :הערכה ומדידה בהוראת הביולוגיה

מושב 6 :הוראת הביולוגיה בגישה אינטרדיסציפלינרית

מרצים בסדנה שיהיו מעוניינים להגיע פיזית לכנס ב מכון ויצמן למדע אך הסדנה שלהם תהיה במושב
מקוון, יקבלו עמדת מחשב שקטה במכון ויצמן למדע, להעברת הסדנה.
מורים המעוניינים להציג בכנס ואינם מוצאים מושב מתאים להצעה שלהם, או מורים המעוניינים במידע
נוסף מתבקשים לפנות במייל לדפנה אזולאי [email protected] 

לקט חומרים מעודכן בנושא יום כדור הארץ. היום מתקיים ב-22 לאפריל ועוסק בהעלאת המודעות ליכולתו של כל אדם להשפיע על הסביבה באמצעות התנהלות יום-יומית מתחשבת, ובעידוד צריכת משאבים יעילה אשר מטיבה עם כל המערכת האקולוגית ועם איכות הסביבה.

לקט חומרים מעודכן בנושא יום ה-DNA. היום מתקיים ב-25 לאפריל.  בתאריך זה ארעו שני מאורעות ראויים לציון בחקר ה-DNA: פרסום המאמר של ווטסון וקריק על פענוח מבנה ה-DNA, וההכרזה על סיום פרוייקט גנום האדם. 

מערך שיעור ליום השואה 2022 - מחקר הרעב בגטו ורשה (המקור - יד ושם)

 

היום הבינלאומי לשמירה על בתי גידול ימיים בישראל מציינת רשות הטבע והגנים יום זה בפעולות בגנים לאומיים ובשמורות טבע נבחרות שהתקיים השנה ב- 5.2.2022 וכלל סיורים בגנים הלאומיים ברחבי הארץ.

מצגת סרטן כתופעה ביולוגית, פעילות חזית המחקר במאבק נגד הסרטן, וכן פודקאסט על תאי HeLa כולל תמלול הפודקאסט ומידע נוסף ששותפו ע"י גור אריה לבני אלכסיד לכבוד יום הבינלאומי לסרטן המצויין ב-4 לפברואר. כל חומרי ההוראה הם חלקים מתוך יחידה שלמה בנושא הסרטן כתופעה ביולוגית, שפותחה במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן.  

לכבוד יום דרווין הבינלאומי  המצויין ב-12 לפברואר, לקט חומרי למידה ופעילויות הוראה בנושאי אבולוציה בפיתוח ד"ר אביס דפה ברגר. 

קישור לאתר הורייזן ולמערכי שיעור של ד"ר עומר חורש במסגרת שבוע החלל הישראלי 2022

קישור לקורס התא במסגרת "ישראל דיגיטלית".

קישור לקורס אקולוגיה במסגרת "ישראל דיגיטלית".

ב-22.2.22 התקייים אירוע הגמר של אולימפיאדת החקר ה-25 לביולוגיה. ניתן לצפות במרחב הפיזיטלי המרהיב של האולימפיאדה הכולל תצוגה של תחרות צילומי התלמידים, כרזות מדעיות, היכרות עם המתמודדים, ברכות ועוד כאן בקישור. שווה להיכנס!

שיווק הבחירה בביולוגיה כמקצוע מורחב באמצעות מצגת וסרטון. בכניסת מורים בלבד

חוברת בחינת הבגרות תשפ"א בעברית בחוברת ניתוח בחינת הבגרות כולל דגם תשובות. דף הבית>בחינות בגרות ומתכונות>בחינות לתכנית המותאמת תשע"ה>חוברת בחינות הבגרות בביולוגיה

למורי הביולוגיה דוברי השפה הערבית - קישור לאתר אלמראם - אתר מדעי הכולל סקירות קצרות ובהירות בשפה הערבית למורי הביולוגיה דוברי השפה הערבית - בנושאים - חיידקים, נגיפים ומערכת העצבים. 

موقع المرام للعلوم، موقع لموسوعة عِلميَّة تستقي معلوماتها من مُعطيات أبحاث عِلمية حديثة.

يحتوي الموقع على مقالات قصيرة في مواضيع عِلمية مُتنوِّعَة.

الموقع مُناسِب جدًا ليكون مَرجِعًا عِلميًّا لتلخيص وظائف ومَهامْ عِلمية للطلاب

في موضوع البيولوجيا وخاصَّةً جِسم الإنسان، البيئة، البكتيريا والفيروسات.

 

בין אתגרי הרפואה לסוגיית אמון הציבור – מגפת COVID19. הרצאת פרופ' גדי סגל, מנהל מחלקת הקורונה הראשונה בישראל, שיבא, תל השומר. ההרצאה הועברה השבוע (9.1.22) במסגרת השתלמות עדכון ידע מדעי. מאד רלוונטית ועכשווית ומתאימה אף להצגה בכיתה.

בלוח המודעות של אתר מורי הביולוגיה תוכלו למצוא חומרי הוראה ופודקאסטים אודות מגפת הקורונה.

לכבוד ט"ו בשבט הוכן לקט מחודש ומעודכן לשנת 2022.. כולל מאמרים, קישורים, פעילויות, סרטונים ועוד.

לכבוד יום האיידס הבינלאומי, שחל ב-1.12.2021 הוכן לקט חדש ומעודכן ליום המיוחד. כולל מאמרים, קישורים, פעילויות, סרטונים ועוד.

בחינות בגרות במגוון שפות זרות, בנוסף לעברית וערבית שקיימות כבר באתר המורים(כגון, אמהרית, אנגלית, ספרדית, צרפתית ורוסית).

אינטרפולציה או קו מגמה?  - מאמר מדעי שנכתב על ידי ד"ר צחי בר ומאיר את נושא חשיבות הגרפים כדרך גרפית להצגת נתונים מדעיים וההבדלים בין הצגת הגרף באמצעות קו מגמה לעומת קו אינטרפולציה. במאמר מחדד ד"ר בר את הדרכים המעשיות להכוונת תלמידים לגבי שימוש בגרפים המסייעות להצגת הנתונים המדעיים.

נשמח לקבל פעילויות או מצגות לצורך העשרת האתר בחומרים איכותיים ממורה למורה.

 

לכבוד ט"ו בשבט הוכן לקט מחודש ומעודכן לשנת 2022. כולל מאמרים, קישורים, פעילויות, סרטונים ועוד.

ט"ו בשבט יחול בקרוב (17/1/22) ואנו שמחים לשלוח לכם לקט מעודכן, מחודש ומגוון של פעילויות.

הוכן ונערך ע"י ד"ר אביס דפה-ברגר

מוזמנים להשתמש בחומרים מתוך הלקט בכיתתכם

 

דף הבית>חדש באתר>זרקור טו בשבט תשפ"ב (2022)

סדרת הרצאות שהועברו במסגרת עדכון ידע מדעי תשפ"א פורסמה כבר בספטמבר. ריכזנו אותן כאן עבורכם, בהתאם לדגשים ולנושאים שהועלו בהן. במסגרת ההרצאות - הרצאות על ביולוגיה של האדם בעידן תמורות טכנולוגיות. בכניסת מורים בלבד.

בעקבות השתלמות עדכון ידע מדעי ערכנו אוגדן שאלות שכתבו מורים משתתפי ההשתלמות במסגרת משימות א-סינכרוניות שניתנו במסגרת ההשתלמות

לכבוד יום הסוכרת הבינלאומי, שחל ב-14.11 תוכלו למצוא באתר סדרת מאמרים ופעילויות לקידום נושא המודעות למחלת הסוכרת. בכניסת מורים בלבד.

אתרו של פרופסור דוד עילם - פרופסור לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב עוסק בחוכמה, תודעה ואינטליגנציה של בעלי חיים. האתר מרכז תכנים רבים ומגוונים בנושא.

חומרים מכנס מורי הביולוגיה ה-27 שהתקיים בשנת תשפ"א וכן המרחב הפיזיטלי הכולל הקלטות של כל ההרצאות והסדנאות. בכניסת מורים בלבד.