שבוע טוב ביולוגי. ידיעה ביולוגית קצרה המועברת בעברית ובערבית מדי שבוע-שבועיים. הידיעות מועלות לאתר וכך גם רעיונות או הצעות מורים לשימוש בחומרי הידיעונים בכיתה.
גרסת וורד של השאלון המודפס של בחינת הבגרות העיונית מקיץ 2022 בעברית (בכניסת מורים בלבד). השאלון הוקלד בקובץ וורד ואינו כולל תשובות וניתוחן. הקובץ יכול לסייע למורים PISA בהוראה ובהערכה. הקלידה: סיגל שלומי-שיר.
מעבדה – וויסות חום בבני אדם – זיעה וקירור הגוף. הדס גרדי וצוות ביולוגיה הכפר הירוק. ניסוי מעבדה הבוחן את הקשר בין הזיעה לקצב האידוי מהגוף וההשפעה על טמפרטורת הגוף.
תרגול בנושא מבנה הדנ"א ושכפולו, דנ"א לעומת רנ"א, תעתוק ושחבור. יסמין נדלר שקולניצקי, תיכון הדרים. התרגול נעשה באמצעות תכתובת מדומות של אפליקציית מסרים מיידית.
היום הבינלאומי לשמירה על בתי גידול ימיים, דף מידע שהוכן על ידי רשות הטבע והגנים לכבוד יום זה.
היום הבינלאומי לסרטן 4.2.2022 מצורפים מגוון חומרי למידה בנושא הוראת מחלת הסרטן בכיתת הביולוגיה. כל הקטעים הם חלקים מתוך יחידה שלמה בנושא הסרטן כתופעה ביולוגית, שפותחה במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן. היחידה זמינה, ללא עלות, למורים שעברו השתלמות בנושא והוכשרו להשתמש בה. החומרים פותחו על ידי גור-אריה ליבני אלחסיד.
חזית המחקר במאבק נגד הסרטן: פעילות קצרה המאגדת קטעי מידע על מחלת הסרטן מתוך אתר TED
סרטן כתופעה ביולוגית: מערך הוראה המבהיר מהי מחלת הסרטן בהקשר של רמות ארגון בביולוגיה ומנגנונים ביולוגיים בכניסה למורים רשומים..
התאים ששינו את עולם המדע (פודאקסט וקובץ וורד): קטע מידע על תאי הילה והתרומה שלהם למחקר בביולוגיה. בכניסה למורים רשומים.
קישור לאתר הורייזן ולמערכי שיעור של ד"ר עומר חורש במסגרת שבוע החלל הישראלי 2022
קישור לקורס התא במסגרת "ישראל דיגיטלית".
קישור לקורס אקולוגיה במסגרת "ישראל דיגיטלית".
לכבוד יום האיידס הבינלאומי, שחל ב-1.12.21 תוכלו למצוא באתר סדרת מאמרים, קישורים, פעילויות וסרטונים בכניסת מורים בלבד.
ערכה והפיקה ד"ר אביס דפה ברגר
להלן קובץ למידע על מפגשים ללמידה בחירום
שלום רב,
מצורף ניוזלטר חודש ינואר מטעם חטיבת מדע, המופץ גם למאות חוקרים ועמיתים מחוץ לרשות
כנס מורי הביולוגיה ושלושת ימי העיון יתקיימו בעוד כשבוע , בין התאריכים 1-4 ביולי 2019.
האם כבר נרשמתם?
לפרטים, כולל תקצירי הסדנאות בכנס, ולקישור להרשמה לחצו כאן
יוסי לבנון, מאשה צאושו, המרכז הארצי למורי ביולוגיה ולמורי מדעי הסביבה
סדר הקטעים בתוכן שלהלן הוא על פי המועד בלוח השנה אליו קשור הקטע. קטעים שאינם מתייחסים למועד מסוים רוכזו אחרונים.
שם הקטע ומספרו הסידורי | תוכן | נושאים קשורים בתכנית הלימודים | מועד קשור בלוח השנה | |
שאלות עמר הקדמה | מהן שאלות עמ"רף וכיצד מעריכים את התשובות | |||
1. געפילטע פיש אוסטרלי | פלישת דגי קרפיון לנהרות באוסטרליה, דחיקת מגוון המינים האבעי שחי בהם והדברה ביולוגית. | מגוון ביולוגי, מינים בסכנת הכחדה, מינים פולשים. נגיפים | ספטמבר - אוקטובר | ראש השנה |
13. יאללה פאג'ים... יאללה | שימוש אפשרי בבקטריופאג'ים לטיפולל בחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה | נגיפים, חיידקים, ברירה טבעית, עמידות לתרופות. | 24.10 | יום הולדתו של אנטוני ואן לוונהוק(1632) |
6. הילדה היפנית סדקו והעגורים | נדידת העגורים, השהות שלהם באגמון החולה והשלכותיה השונות. | גורמים אביוטים וביוטים, התאמה התנהגותית, מגוון ביולוגי, שימור מול פיתוח. מוטציות | 25.10 29.4 | יום מותה של סדקו ססקי יום נדידת העופות הבינלאומי |
12. לגילימנס - לקרוא זיכרונות? | מעורבותו של RNA בהיווצרות זיכרון בחֲשׂוּפִיּוֹת ים. |
קליפת המוח ותפקודיה | מרץ 2.5 | במהלכו מתקיימים בארץ אירועי "שבוע המוח" יום הארי פוטר הבינלאומי |
2. קרחת לבנה | גנים וחלבונים הקשורים להופעת שיער לבן ולהתקרחות. | מ-DNA לחלבון, תאי גזע, התמיינות, ריפוי גני. | 25.4 | יום ה-DNA הבינלאומי |
7. סופר מדוזה | טכנלוגית הקריספר - עריכת גנים והשלכותיה האפשריות. | DNA, מה-DNA לחלבון, מוטציות, הנדסה גנטית, חיידקים, נגיפים. | 25.4 | יום ה-DNA הבינלאומי |
11. מגוון מינים | כיצד תשפיע פגיעה מתמשכת בחרקים על המערכת האקולוגית. | גורמים אביוטיים - טמפרטורה, יחיסי גומלין, מגוון ביולוגי הכחדת מינים. | 22.5 | יום מגוון המינים הבינלאומי |
8. מה בין צ'לו לחיידקים? | האם יש קשר בין המחלה האוטואימונית טרשת נפוצה לבין חיידקי המעיים? | דלקת, תגובה חיסונית ייחודית, תא עצב - מבנה ותפקוד, חיידקים, מיקרוביום. | 31.5 | יום הטרשת הנפוצה הבינלאומי |
10. והנה זוג ברבורים בנהר... | התנהגות הורית חד-זוויגית בקרב ברבורים והשפעתה על הצאצאים | מערכת רבייה נקבית, תא זרע, הפרייה והתפתחות העובר, הפרייה חוץ-גופית | יוני | חודש הגאווה |
9. החיים הם חלום. מה שהורג זה היקיצה | שיבוט יונקים וההשלכות המוסריות של שימוש בשיבוט | ביצית, הפתפתחות העובר, מיטוזה, מיוזה, דיפלואיד, הפלואיד. | 5.7 | לידת הכבשה דולי - היונק הראשון ששובט |
3. הדרקונים של חאליסי | משטח ביולוגי דוחה חיידקים המצוי בכנפי שפיריות, ומחשבות על יישום הרעיון בתחומים שונים. | חיידקים, הגנה לא ייחודית - אמצעים מכניים וכימיים, דלקת. | ||
4. בואי, נדפיס לך שחלה | שימוש במדפסת תלת מימד, לייצור שחלה פורייה בעלת תפקוד הורמונלי תקין. | מערכת הרבייה הנקבית, התמיינות, דחיית שתל, הרכב הדם. | ||
5. הכל בגללך | 'סופר חיידקים' העמידים לתנאים קיצוניים, חומרי חיטוי וסוגים רבים של אנטיביוטיקה. | חיידקים, שונות גנטית ועמידות לאנטיביוטיקה, התאמה כתוצר של ברירת טבעית. | ||
14. אנטומופובים - הסוף לפחד מחרקים? | האם גן שהתגלה בחיידקים הפוגעים בזכרי זבובים עשוי לסייע בהדברה ביולוגית? | מ-DNA לחלבון, טפילות, הדברה ביולוגית, הנדסה גנטית |
לתשומת לבכם,
בכל שנה מוענקות 50 מלגות שולדיך לתארים במדעים, טכנולוגיה, מתמטיקה והנדסה בחמש אוניברסיטאות מובילות בארץ.
לפרטים ראו מדריך לממליצים למלגת מנהיגי שוליך.
בלחיצה על תמונת התגלית נפתח דף מידע מפורט על התגלית והחוקרים המעורבים, הכולל קישורים לפעילויות לתלמידים הקשורות לתגלית זו
טבלה של תכנית הלימודים המעודכנת בביולוגיה שבתוכה מקושרות התגליות השונות. בעזרת טבלה זו יכול כל מורה לחפש את התגליות והפעילויות אותן הוא יכול לשלב בנושא ההוראה אותו הוא מלמד.
לכל תגלית עולה בכרזה האינטראקטיבית דף מידע מפורט, הכולל קישורים לפעילויות לתלמידים הקשורות לתגלית זו. דפי מידע אלו ניתנים להורדה כקבצי Word. דפי המידע, מסודרים לפי השנים – בהתאם לתגליות.
מדענים מספרים על המחקר שלהם, מדוע בחרו ללמוד ביולוגיה ומה הם אוהבים בעבודתם כחוקרים.
דפי פעילות לתלמידים שפותחו סביב חלק מהתגליות בכרזה פריצות דרך ישראליות בביולוגיה ב70 שנות המדינה.
ניתן להשתמש בו כדי להדפיס את הכרזה ישירות על קאפה או על לוקובונד
ג'פרי סי הול, מייקל רוסבאש (מאוניברסיטת בוסטון) ומייקל יאנג (מאוניברסיטת ניו יורק) הם הזוכים בפרס נובל ברפואה לשנת 2017. הפרס ניתן להם על גילוי המנגנונים המולקולאריים שבבסיס השעון הביולוגי שפועל במחזוריות של כ-24 שעות ונועד להתאים את פעילותו של האורגניזם להשפעתה המשתנה של השמש לאורך היממה. מזה שנים רבות ידוע כי יצורים חיים, לרבות בני האדם, מכילים בתוכם שעון ביולוגי פנימי המסייע להם להתאים את פעילותם לשינויים ביממה. אולם לא היה ידוע כיצד שעון זה פועל.
שלושת חתני פרס הנובל לשנה זו מצאו את המנגנונים המולקולארים אשר מווסתים את השעון הביולוגי של האורגניזמים השונים. הם השתמשו בזבובי פירות (דרוזופילה) כחיית מודל ובודדו את הגן period השולט במקצב הביולוגי היומי. הם הראו כי גן זה מקודד לחלבון PER המצטבר בתאים במהלך שעות הלילה, ומתפרק במהלך שעות היום. הם מצאו מנגנון של משוב שלילי שבו הצטברות של החלבון PER בגרעין גורמת לעיכוב התיעתוק של הגן ובכך לירידה בביטוי החלבון (איור 1). בהמשך מחקרם גילו החוקרים גנים נוספים (timeless and doubletime) המעורבים בוויסות השעון הביולוגי בתאים.
תגליות אלו מסבירות כיצד צמחים, בעלי-חיים ובני אדם מתאימים את המקצב הביולוגי שלהם כך שהוא מתואם עם סיבוב כדור הארץ על צירו. כיום אנו יודעים כי כל היצורים הרב-תאיים, לרבות בני אדם, עושים שימוש באותו מנגנון מולקולארי המווסת את השעון הביולוגי אשר משפיע על תפקודים חיוניים שונים כגון רמות ההורמונים בגוף, שינה, טמפרטורת הגוף וחילוף חומרים.
מאז התגליות של שלושת חתני פרס הנובל, תחום מחקר זה התפתח ויש לו השלכות גם על בריאות האדם ורווחתו האישית.
עוד על התגליות שהביאו לפרס הנובל:
קישורים נוספים בנושא של שעונים ביולוגים:
המפגש הראשון יתקיים ב12.3.2017 בשעה 9:00 במעבדת ההוראה בבניין פיינברג במכון ויצמן. לפרטים נוספים הקליקו כאן.
מבחן קצר בנושא מDNA לחלבון וחלוקת תא, הועלה למדור מבחנים ושאלות בנושא הביולוגיה של האדם. תודה לצח לוזון.
שעור בנושא תורשה מורכבת, הורכב על ידי ד"ר גילמור קשת
בכלי הדיגיטלי roojoom. השיעור מורכב מ- 5 חלקים, בכל אחד מהם - סירטון ושאלות. לאחר צפייה בסרטון בודקים את ההבנה באמצעות שאלון הצמוד לסרטון, ואשר מספק משוב מיידי. השעור הוכנס למדור התא, דפי עבודה, וכן למדור כלים דיגיטליים, כדוגמה לשימוש בכלי roojoom. תודה רבה לגילמור קשת על העבודה המושקעת והיצירתית, ועל השיתוף.מכון ויצמן למדע פועל רבות על מנת להנגיש את שירותיו לציבור האנשים עם מוגבלות, במטרה לענות על צרכיו הייחודיים ולהבטיח טיפול שוויוני ומכובד, עצמאות ובטיחות לכלל הציבור.
המכון פועל על פי הנדרש בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תשנ"ח-1988 והתקנות שהותקנו מכוחו. לוחות הזמנים לסיום ההנגשה הנם בהתאם לקבוע בדין.
בהתאם לדרישות הדין, פועלת במכון רכזת נגישות - הגב' כוכי מנובלה.
אם נתקלתם בבקשות מיוחדות בנושא נגישות, נשמח אם תפנו אלינו באחת מהדרכים הבאות:
בטלפון:972-8-9343451+
פקס: 972-8-9344120+
[email protected]
כל זכויות היוצרים ו/או הקניין הרוחני באתר מכון ויצמן למדע (להלן: "אתר המכון"), בעיצובו, בתכנים המתפרסמים בו ובכל תוכנה, קוד מחשב, יישום, קובץ גרפי, טקסט וכל חומר אחר הכלול בו – הנם של מכון ויצמן למדע או של כותבי/ יוצרי התכנים בלבד, לפי העניין.
מובהר בזאת כי אין לשנות, לשכתב, לתקן, למחוק, להוסיף, להעתיק, לצלם, לשכפל, לפרסם, להציג בפומבי, להפיץ, למסור לצד שלישי או לעשות כל שימוש אחר, מסחרי או לא מסחרי אחר, בכל חלק מן הנ"ל בלא קבלת הסכמתם המפורשת של בעלי הזכויות בתכנים ו/או בקבצים ו/או ביישומים ו/או בטקסטים, לפי העניין בכתב ומראש.
קישורים לאתרים חיצוניים המצויים באתר המכון אינם מעידים על קשר למכון ויצמן למדע ואינם מהווים המלצה לאתרים אלה או אישור לתוכנם.
מכון ויצמן למדע מכיר בערך של שימוש ברשת ובהעלאת תכנים ולכן מאפשר לסטודנטים סגל ועובדים לייצר ולהעלות לרשת אתרים אישיים (להלן: "אתרים אישיים"). יחד עם זאת המכון אינו נוטל על עצמו כל אחריות לתוכן אתרים אלה ויוצרי האתרים האישיים הינם אחראית אישית ובלעדית לתוכנם.
המכון אינו אחראי לכל נזק או אובדן שייגרם למשתמש באתר המכון ו/או באתרים האישיים כתוצאה משימוש באתר לרבות נזק העלול להיגרם עקב הורדת תוכנות מהאתר או דרכו.
לכבוד יום ההולדת של דרווין פיתחה ולי שטיינהרט מצגת Roojoom לתלמידים ובה משולבות מספר פעילויות. הפעילות הראשונה היא סרטון שולי שילבה במהלכו שאלות בתכנת EduTube. המון תודה לולי על הפעילות המקורית והמקסימה, ועל השיתוף דרך קבוצת הדיון. הפעילות מקושרת באתר למדור כלים דיגיטליים ולמדור אבולוציה וטיפוח בלשונית מצגות וסרטונים.
תכנית הלימודים 2015 - הקובץ כולל ברצף את המבוא (התפיסה הרעיונית, רעיונות מרכזיים ועוד) ואת מפרט התכנים של נושאי הליבה ושל נושאי ההעמקה (מתוך נושאי ההעמקה על המורה לבחור נושא אחד).
מפרט התכנים של נושאי הליבה - תרגום לערבית
תכנית הלימודים הישנה (כפי שפורסמה במסמך ההלימה תשע"ד)
תכנית הלימודים לתלמידי כיתות י"א-י"ב בשנת הלימודים תשע"ה, ולתלמידי כיתה י"ב בשנת הלימודים תשע"ו - כפי שפורסמו במסמך ההלימה תשע"ד
מבוא לביולוגיה של האדם (בדגש הומיאוסטזיס)
פרקים נבחרים בביולוגיה - המורה יבחר שניים מהפרקים שלהלן:
מיקרואורגניזמים בדגש על מחקרים פורצי דרך
אנו שמחים להזמינכם לכנס העשרים ואחד של מורי הביולוגיה שיתקיים במכון ויצמן למדע . בכנס נשלב בין חידושים מעולם המדע לבין רעיונות מקוריים מתחום הוראת הביולוגיה.
השתלמות למורי ביולוגיה ולמורי מדעי הסביבה - פרוייקט מיני מחקר בקמפוס אילת (קיץ 2015)
בתוכנית רוטשילד-ויצמן למצוינות בהוראת המדעים (קיץ 2015)
הקורס פתוח לקהל מורי הביולוגיה. בתוכנית, הכרה של מבנה ופעילות המח, בהלימה לתוכנית הלימודים המעודכנת בביולוגיה לחטיבה העליונה ושימוש בכלים אינטרנטיים להוראה.