היום הבינלאומי לשמירה על בתי גידול ימיים, דף מידע שהוכן על ידי רשות הטבע והגנים לכבוד יום זה. 

היום הבינלאומי לסרטן 4.2.2022 מצורפים מגוון חומרי למידה בנושא הוראת מחלת הסרטן בכיתת הביולוגיה. כל הקטעים הם חלקים מתוך יחידה שלמה בנושא הסרטן כתופעה ביולוגית, שפותחה במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן. היחידה זמינה, ללא עלות, למורים שעברו השתלמות בנושא והוכשרו להשתמש בה. החומרים פותחו על ידי גור-אריה ליבני אלחסיד. 

חזית המחקר במאבק נגד הסרטן: פעילות קצרה המאגדת קטעי מידע על מחלת הסרטן מתוך אתר TED

סרטן כתופעה ביולוגית: מערך הוראה המבהיר מהי מחלת הסרטן בהקשר של רמות ארגון בביולוגיה ומנגנונים ביולוגיים בכניסה למורים רשומים..

התאים ששינו את עולם המדע (פודאקסט וקובץ וורד): קטע מידע על תאי הילה והתרומה שלהם למחקר בביולוגיה. בכניסה למורים רשומים. 

קישור לאתר הורייזן ולמערכי שיעור של ד"ר עומר חורש במסגרת שבוע החלל הישראלי 2022

קישור לקורס התא במסגרת "ישראל דיגיטלית".

קישור לקורס אקולוגיה במסגרת "ישראל דיגיטלית".

לכבוד יום האיידס הבינלאומי, שחל ב-1.12.21 תוכלו למצוא באתר סדרת מאמרים, קישורים, פעילויות וסרטונים בכניסת מורים בלבד.

ערכה והפיקה ד"ר אביס דפה ברגר

להלן קובץ למידע על מפגשים ללמידה בחירום

שלום רב,

מצורף ניוזלטר חודש ינואר מטעם חטיבת מדע, המופץ גם למאות חוקרים ועמיתים מחוץ לרשות

כנס מורי הביולוגיה ושלושת ימי העיון יתקיימו בעוד כשבוע , בין התאריכים 1-4 ביולי 2019.

האם כבר נרשמתם?

לפרטים, כולל תקצירי הסדנאות בכנס, ולקישור להרשמה לחצו כאן

הקשר הביולוגי - שאלות עמ"ר ועוד...
דפי עבודה המבוססים על קטעי "בקר טוב ביולוגי" של יוסי לבנון

יוסי לבנון, מאשה צאושו, המרכז הארצי למורי ביולוגיה ולמורי מדעי הסביבה

סדר הקטעים בתוכן שלהלן הוא על פי המועד בלוח השנה אליו קשור הקטע. קטעים שאינם מתייחסים למועד מסוים רוכזו אחרונים.

שם הקטע ומספרו הסידורי

תוכןנושאים קשורים בתכנית הלימודיםמועד קשור בלוח השנה
שאלות עמר הקדמהמהן שאלות עמ"רף וכיצד מעריכים את התשובות   
1. געפילטע פיש אוסטרליפלישת דגי קרפיון לנהרות באוסטרליה, דחיקת מגוון המינים האבעי שחי בהם והדברה ביולוגית.מגוון ביולוגי, מינים בסכנת הכחדה, מינים פולשים.
נגיפים
ספטמבר - אוקטוברראש השנה
13. יאללה פאג'ים... יאללהשימוש אפשרי בבקטריופאג'ים לטיפולל בחיידקים עמידים לאנטיביוטיקהנגיפים, חיידקים, ברירה טבעית, עמידות לתרופות.24.10יום הולדתו של אנטוני ואן לוונהוק(1632)
6. הילדה היפנית סדקו והעגוריםנדידת העגורים, השהות שלהם באגמון החולה והשלכותיה השונות.גורמים אביוטים וביוטים, התאמה התנהגותית, מגוון ביולוגי, שימור מול פיתוח.
מוטציות
25.10
29.4
יום מותה של סדקו ססקי 
יום נדידת העופות הבינלאומי
12. לגילימנס - לקרוא זיכרונות? מעורבותו של RNA בהיווצרות זיכרון בחֲשׂוּפִיּוֹת ים.

קליפת המוח ותפקודיה 
תעתוק, תרגום, RNA שליח(mRMA),
RNA מוביל (tRNA). 

 מרץ
2.5
במהלכו מתקיימים בארץ אירועי "שבוע המוח" 
יום הארי פוטר הבינלאומי 
 2. קרחת לבנהגנים וחלבונים הקשורים להופעת שיער לבן ולהתקרחות.  מ-DNA לחלבון, תאי גזע, התמיינות, ריפוי גני.25.4  יום ה-DNA הבינלאומי
 7. סופר מדוזהטכנלוגית הקריספר - עריכת גנים והשלכותיה האפשריות. DNA, מה-DNA לחלבון, מוטציות, הנדסה גנטית, חיידקים, נגיפים.  25.4 יום ה-DNA הבינלאומי
 11. מגוון מיניםכיצד תשפיע פגיעה מתמשכת בחרקים על המערכת האקולוגית. גורמים אביוטיים - טמפרטורה, יחיסי גומלין, מגוון ביולוגי הכחדת מינים. 22.5 יום מגוון המינים הבינלאומי 
8. מה בין צ'לו לחיידקים? האם יש קשר בין המחלה האוטואימונית טרשת נפוצה לבין חיידקי המעיים? דלקת, תגובה חיסונית ייחודית, תא עצב - מבנה ותפקוד, חיידקים, מיקרוביום. 31.5 יום הטרשת הנפוצה הבינלאומי 
 10. והנה זוג ברבורים בנהר...התנהגות הורית חד-זוויגית בקרב ברבורים והשפעתה על הצאצאים מערכת רבייה נקבית, תא זרע, הפרייה והתפתחות העובר, הפרייה חוץ-גופית יוני חודש הגאווה 
9. החיים הם חלום. מה שהורג זה היקיצה שיבוט יונקים וההשלכות המוסריות של שימוש בשיבוט ביצית, הפתפתחות העובר, מיטוזה, מיוזה, דיפלואיד, הפלואיד. 5.7 לידת הכבשה דולי - היונק הראשון ששובט 
 3. הדרקונים של חאליסימשטח ביולוגי דוחה חיידקים המצוי בכנפי שפיריות, ומחשבות על יישום הרעיון בתחומים שונים. חיידקים, הגנה לא ייחודית - אמצעים מכניים וכימיים, דלקת.   
4. בואי, נדפיס לך שחלה  שימוש במדפסת תלת מימד, לייצור שחלה פורייה בעלת תפקוד הורמונלי תקין.מערכת הרבייה הנקבית, התמיינות, דחיית שתל, הרכב הדם.   
5. הכל בגללך 'סופר חיידקים' העמידים לתנאים קיצוניים, חומרי חיטוי וסוגים רבים של אנטיביוטיקה. חיידקים, שונות גנטית ועמידות לאנטיביוטיקה, התאמה כתוצר של ברירת טבעית.   
 14. אנטומופובים - הסוף לפחד מחרקים?האם גן שהתגלה בחיידקים הפוגעים בזכרי זבובים עשוי לסייע בהדברה ביולוגית? מ-DNA לחלבון, טפילות, הדברה ביולוגית, הנדסה גנטית   

 

 

לתשומת לבכם,

בכל שנה מוענקות 50 מלגות שולדיך לתארים במדעים, טכנולוגיה, מתמטיקה והנדסה בחמש אוניברסיטאות מובילות בארץ.

לפרטים ראו מדריך לממליצים למלגת מנהיגי שוליך.

בלחיצה על תמונת התגלית נפתח דף מידע מפורט על התגלית והחוקרים המעורבים, הכולל קישורים לפעילויות לתלמידים הקשורות לתגלית זו

 

טבלה של תכנית הלימודים המעודכנת בביולוגיה שבתוכה מקושרות התגליות השונות. בעזרת טבלה זו יכול כל מורה לחפש את התגליות והפעילויות אותן הוא יכול לשלב בנושא ההוראה אותו הוא מלמד.

 

לכל תגלית עולה בכרזה האינטראקטיבית דף מידע מפורט, הכולל קישורים לפעילויות לתלמידים הקשורות לתגלית זו. דפי מידע אלו ניתנים להורדה כקבצי Word. דפי המידע, מסודרים לפי השנים – בהתאם לתגליות.

 

 מדענים מספרים על המחקר שלהם, מדוע בחרו ללמוד ביולוגיה ומה הם אוהבים בעבודתם כחוקרים.

 

דפי פעילות לתלמידים שפותחו סביב חלק מהתגליות בכרזה פריצות דרך ישראליות בביולוגיה ב70 שנות המדינה.

 

ניתן להשתמש בו כדי להדפיס את הכרזה ישירות על קאפה או על לוקובונד

ג'פרי סי הול, מייקל רוסבאש (מאוניברסיטת בוסטון) ומייקל יאנג (מאוניברסיטת ניו יורק) הם הזוכים בפרס נובל ברפואה לשנת 2017. הפרס ניתן להם על גילוי המנגנונים המולקולאריים שבבסיס השעון הביולוגי שפועל במחזוריות של כ-24 שעות ונועד להתאים את פעילותו של האורגניזם להשפעתה המשתנה של השמש לאורך היממה. מזה שנים רבות ידוע כי יצורים חיים, לרבות בני האדם, מכילים בתוכם שעון ביולוגי פנימי המסייע להם להתאים את פעילותם לשינויים ביממה. אולם לא היה ידוע כיצד שעון זה פועל.

שלושת חתני פרס הנובל לשנה זו מצאו את המנגנונים המולקולארים אשר מווסתים את השעון הביולוגי של האורגניזמים השונים. הם השתמשו בזבובי פירות (דרוזופילה) כחיית מודל ובודדו את הגן period השולט במקצב הביולוגי היומי. הם הראו כי גן זה מקודד לחלבון PER המצטבר בתאים במהלך שעות הלילה, ומתפרק במהלך שעות היום. הם מצאו מנגנון של משוב שלילי שבו הצטברות של החלבון  PER בגרעין גורמת לעיכוב התיעתוק של הגן ובכך לירידה בביטוי החלבון (איור 1).  בהמשך מחקרם גילו החוקרים גנים נוספים (timeless and doubletime)  המעורבים בוויסות השעון הביולוגי בתאים. 

תגליות אלו מסבירות כיצד צמחים, בעלי-חיים ובני אדם מתאימים את המקצב הביולוגי שלהם כך שהוא מתואם עם סיבוב כדור הארץ על צירו. כיום אנו יודעים כי כל היצורים הרב-תאיים, לרבות בני אדם, עושים שימוש באותו מנגנון מולקולארי המווסת את השעון הביולוגי אשר משפיע על תפקודים חיוניים שונים כגון רמות ההורמונים בגוף, שינה, טמפרטורת הגוף וחילוף חומרים.

מאז התגליות של שלושת חתני פרס הנובל, תחום מחקר זה התפתח ויש לו השלכות גם על בריאות האדם ורווחתו האישית.

עוד על התגליות שהביאו לפרס הנובל:

 

קישורים נוספים בנושא של שעונים ביולוגים:

  • 'מסביב לשעון' פרק על השעונים הביולוגיים בתוך החוברת: המוח - יחידת לימוד (2016) מאת אורה כהנא בעמודים 38-47. סקירה מקיפה כולל קישורים למקורות ברשת ושאלות על הנושא.

 

המפגש הראשון יתקיים ב12.3.2017 בשעה 9:00 במעבדת ההוראה בבניין פיינברג במכון ויצמן. לפרטים נוספים הקליקו כאן.

  • מבחן קצר בנושא מDNA לחלבון וחלוקת תא, הועלה למדור מבחנים ושאלות בנושא הביולוגיה של האדם. תודה לצח לוזון

  • שעור בנושא תורשה מורכבת, הורכב על ידי ד"ר גילמור קשת 

    בכלי הדיגיטלי roojoom. השיעור מורכב מ- 5 חלקים, בכל אחד מהם - סירטון ושאלות. לאחר צפייה בסרטון בודקים את ההבנה באמצעות שאלון הצמוד לסרטון, ואשר מספק משוב מיידי. השעור הוכנס למדור התא, דפי עבודה, וכן למדור כלים דיגיטליים, כדוגמה לשימוש בכלי roojoom.  תודה רבה לגילמור קשת על העבודה המושקעת והיצירתית, ועל השיתוף. 

 

מכון ויצמן למדע פועל רבות על מנת להנגיש את שירותיו לציבור האנשים עם מוגבלות, במטרה לענות על צרכיו הייחודיים ולהבטיח טיפול שוויוני ומכובד, עצמאות ובטיחות לכלל הציבור.

המכון פועל על פי הנדרש בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תשנ"ח-1988 והתקנות שהותקנו מכוחו. לוחות הזמנים לסיום ההנגשה הנם בהתאם לקבוע בדין.

בהתאם לדרישות הדין, פועלת במכון רכזת נגישות - הגב' כוכי מנובלה.
אם נתקלתם בבקשות מיוחדות בנושא נגישות, נשמח אם תפנו אלינו באחת מהדרכים הבאות:

בטלפון:972-8-9343451+
פקס: 972-8-9344120+
[email protected]

כל זכויות היוצרים ו/או הקניין הרוחני באתר מכון ויצמן למדע (להלן: "אתר המכון"), בעיצובו, בתכנים המתפרסמים בו ובכל תוכנה, קוד מחשב, יישום, קובץ גרפי, טקסט וכל חומר אחר הכלול בו – הנם של מכון ויצמן למדע או של כותבי/ יוצרי התכנים בלבד, לפי העניין.

מובהר בזאת כי אין לשנות, לשכתב, לתקן, למחוק, להוסיף, להעתיק, לצלם, לשכפל, לפרסם, להציג בפומבי, להפיץ, למסור לצד שלישי או לעשות כל שימוש אחר, מסחרי או לא מסחרי אחר, בכל חלק מן הנ"ל בלא קבלת הסכמתם המפורשת של בעלי הזכויות בתכנים ו/או בקבצים ו/או ביישומים ו/או בטקסטים, לפי העניין בכתב ומראש.

קישורים לאתרים חיצוניים המצויים באתר המכון אינם מעידים על קשר למכון ויצמן למדע ואינם מהווים המלצה לאתרים אלה או אישור לתוכנם.

מכון ויצמן למדע מכיר בערך של שימוש ברשת ובהעלאת תכנים ולכן מאפשר לסטודנטים סגל ועובדים לייצר ולהעלות לרשת אתרים אישיים (להלן: "אתרים אישיים"). יחד עם זאת המכון אינו נוטל על עצמו כל אחריות לתוכן אתרים אלה ויוצרי האתרים האישיים הינם אחראית אישית ובלעדית לתוכנם.

המכון אינו אחראי לכל נזק או אובדן שייגרם למשתמש באתר המכון ו/או באתרים האישיים כתוצאה משימוש באתר לרבות נזק העלול להיגרם עקב הורדת תוכנות מהאתר או דרכו.

  • שלוש מצגות בנושא "איך אנו לומדים" הוכנסו למדור ביולוגיה של האדם בדגש הומאוסטאזיס - מצגות וסרטונים. שתי מצגות (מבנה המוח וזיכרון) מבוססות על הקורס "ביחד ולחוד - מסע לימוד על פעילות המוח", בהנחיית ד"ר אורית פורמן, ומצגת נוספת - פיאזה, קונסטרוקטיביזם ולמידה חוץ כיתתית. תודה רבה לנעמי ירון על שלוש המצגות מאירות העיניים. המצגות הוכנסו "למורים בלבד". 

  • בחלון "ביולוגיה ברשת > הרצאות ברשת > הרצאות בנושא גוף האדם" הוכנסה הרצאתה של טל אירםיסודות מדעי המוח. ההרצאה פתחה קורס שניתן לקראת תחרות Brain Bee - תחרות מדעי המוח של ישראל. הוכנס גם קישור למצגת שלוותה את ההרצאה (במדור מבוא לביולוגיה של האדם - מצגות וסרטונים - למורים בלבד.)  

 

  •  במדור מעבדה, בלשונית "על העבודה וההוראה במעבדה" הוכנס דף לתרגול בניית גרפים שהעלתה איילת גולדשטיין בקבוצת הדיון של מורי הביולוגיה. הדגש בדף זה הוא על תרגול גרפים פחות נפוצים (דיאגרמת עמודות, גרפים עם יותר ממשתנה בלתי תלוי אחד, עקומים שלא מתחילים מנקודת ה-0.). דף זה מצטרף לדפי תרגול נוספים ששלחה איילת בעבר, הקשורים לעבודת חקר בכלל ולעבודת המעבדה בפרט. תודה רבה לאיילת.  

  • 2 ספרי לימוד דיגיטליים (חינמיים) נוספים שהועלו לרשת בקטלוג הדיגיטלי של משרד החינוך הועלו למדור 'ספרים דיגיטליים', וקושרו למקומות הרלבנטיים בנושאי הלימוד: פרקים במיקרוביולוגיה ובמערכות הגנה ורבייה בטבע - בצמחים, באדם ובבעלי חיים
     
  • סנונית ראשונה לבחינות מתכונת (ליתר דיוק קדם מתכונת) בנושאי ליבה הוכנסה למדור בחינות בגרות ומתכונת. תודה רבה למורין סהר על השיתוף. ניתן לצפות בבחינה בכניסה עם שם משתמש וסיסמה.
     
  • במדור מבוא לביולוגיה של האדם (קטעי מחקר) הוכנס קטע מחקרי בנושא: חלבון הפלא - לפטין. הקטע הוא עיבוד לדף עבודה שנכתב לפני כמה שנים על ידי קבוצת מורים בכפר סבא. העיבוד מתאים את דף העבודה לדרישות הקטע המחקרי בבחינה על נושאי הליבה לפי תכנית הלימודים החדשה תשע"ה. תודה ליעל דורפמן על העיבוד והשיתוף.   
     
  • במדור בגרויות ומתכונות הועלו כל שאלוני בחינות הבגרות תשע"ד, המחוונים שלהם וניתוח תשובות תלמידים. ניתן לצפות בחומרים בכניסה עם שם משתמש וסיסמה.      

  • במדור מעבדה, בלשונית "על העבודה וההוראה במעבדה" שולבו הנחיות לעבודה בגיליון אקסל    

 

 

 

לכבוד יום ההולדת של דרווין פיתחה ולי שטיינהרט מצגת Roojoom לתלמידים ובה משולבות מספר פעילויות. הפעילות הראשונה היא סרטון שולי שילבה במהלכו שאלות בתכנת EduTube. המון תודה לולי על הפעילות המקורית והמקסימה, ועל השיתוף דרך קבוצת הדיון.  הפעילות מקושרת באתר למדור כלים דיגיטליים ולמדור אבולוציה וטיפוח בלשונית מצגות וסרטונים.   

 

תכנית הלימודים החדשה (תכנית לימודים מותאמת תשע"ה)

תכנית הלימודים 2015 - הקובץ כולל ברצף את המבוא (התפיסה הרעיונית, רעיונות מרכזיים ועוד) ואת מפרט התכנים של נושאי הליבה ושל נושאי ההעמקה (מתוך נושאי ההעמקה על המורה לבחור נושא אחד).

מפרט התכנים של נושאי הליבה  -  תרגום לערבית     

 

תכנית הלימודים הישנה (כפי שפורסמה במסמך ההלימה תשע"ד)

תכנית הלימודים לתלמידי כיתות י"א-י"ב בשנת הלימודים תשע"ה, ולתלמידי כיתה י"ב בשנת הלימודים תשע"ו - כפי שפורסמו במסמך ההלימה תשע"ד

3 יח"ל  נושאי ליבה

5 יח"ל נושאי ליבה

נושאי בחירה (3 ו- 5 יח"ל)

 
מבוא לביולוגיה – לתלמידי כיתות י'
·         מידע כללי על שתי האפשרויות המוצעות כמבוא לביולוגיה.
  • אפשרות א – מוצעת לתלמידים שלא מתמחים בביולוגיה

מבוא לביולוגיה של האדם (בדגש הומיאוסטזיס)

  • אפשרות ב – מוצעת לתלמידים שמתמחים בביולוגיה, בבתי ספר שבהם אין אפשרות ללמד מבוא מתחום מדעי אחר. 

פרקים נבחרים בביולוגיה  - המורה יבחר שניים מהפרקים שלהלן:

מיקרואורגניזמים בדגש על מחקרים פורצי דרך

התנהגות בעלי חיים

התפתחות רבייה והגנה בצמחים

אבולוציה כאן ועכשיו

 

אנו שמחים להזמינכם לכנס העשרים ואחד של מורי הביולוגיה שיתקיים במכון ויצמן למדע . בכנס נשלב בין חידושים מעולם המדע לבין רעיונות מקוריים מתחום הוראת הביולוגיה.

השתלמות למורי ביולוגיה ולמורי מדעי הסביבה - פרוייקט מיני מחקר בקמפוס אילת (קיץ 2015)

בתוכנית רוטשילד-ויצמן למצוינות בהוראת המדעים (קיץ 2015)

הקורס פתוח לקהל מורי הביולוגיה. בתוכנית, הכרה של מבנה ופעילות המח, בהלימה לתוכנית הלימודים המעודכנת בביולוגיה לחטיבה העליונה ושימוש בכלים אינטרנטיים להוראה.