טוען...

תיקייה סדנאות ממורה למורה תשע"ה

מסמך "אימון לתיקשוב" – נפלאות המחשב לשימוש הביולוגיה, או מי מפחד מטכנולוגיה בהוראת הביולוגיה? נפוץ

הסדנה הועברה על ידי בלהה גלעד וד"ר שולמית קוצר, שהציגו השתלמות המיועדת לכל מורי הביולוגיה המעוניינים ללמוד להפעיל תלמידים בעזרת המחשב, וגם לאלו המעוניינים ללמוד להתגבר על בעיות בשימוש המחשב בכיתה.

בכנס הוצגה טעימה מ"ארגז כלים" תקשובי המאפשר פיתוח ויצירה של פעילויות ביולוגיות– תקשוביות, שמטרתן לעניין, לאתגר ולסקרן את התלמידים ולגוון את ההוראה.
בשיעור בכנס הוצגו גם אפשרויות לשימוש בכלי גוגל, תוכנות מולטימדיה שיתופיות, (kahoot ,WhatsApp facebook, linoit Padlet(  מאגרים שיתופיים ושימוש בסרטונים כולל סרטוני יוטיוב.
מצורפים מצגת ודף עבודה שליוו את הסדנה.
שמות המרצות: 
בלהה גלעד, אורט חולון למדעים וטכנולוגיה,   [email protected]
ד"ר שולמית קוצר, ביה"ס הרב תחומי למדעים ואומנויות חדרה ומכון דוידסון לחינוך מדעי, מכון ויצמן למדע רחובות. [email protected]

pdf ביוחקר ברשת נפוץ

הסדנה הועברה על ידי גלית כראדי ומורים ממשתתפי המיזם 'ביוחקר ברשת', המיועד לתלמידי כיתות י"א וי"ב בביולוגיה. בכנס הוצגה העבודה השיתופית שנרקמה בין משתתפי התוכנית – בין אם היו מבתי ספר שונים, או מכיתות מקבילות באותו בית ספר, וכיצד היא תרמה לעבודת החקר.

הודגמה העבודה התהליכית בה נוצלה המדיה הדיגיטלית לא רק כאמצעי לקשר בין התלמידים, אלא לתהליך למידה והצגת תוצרי למידה. בהרצאה שולבו כמה תוצרים שיתופיים הנדרשים מהתלמידים בנוסף לעבודה הכתובה, כמו לדוגמה סרטונים המתעדים את מהלך החקר ושיטות העבודה וטופסי תכנון ודיווח החקר השיתופי המתעדים את העבודה הצוותית.
הוצגה גם דרך ההיבחנות החלופית של הבחינה בע"פ שהתקיימה באמצעותVideo Conference בדגש על הדיאלוג שנרקם בין התלמידים ומוצג במהלך הבחינה. מורי המיזם הציגו את יתרונות השיתופיות של המיזם ואת דרכי התמודדותם עם הדרישות לאורך כל התהליך.
מצורפת המצגת שלוותה את הסדנה. 
שמות המרצים:
גלית כראדי, רמות ים, מכמורת ומדריכה ארצית לביולוגיה, [email protected]
מאג'ד יאסין, תיכון אל כוארזמי טמרה ומדריך ארצי לביולוגיה; הילית אורן וחגית ברגמן, הכפר הירוק; 
חגית קלין, אולפנת אורות, מודיעין; מרים פלדשר-ברקוביץ, אורט מעלות. 

pdf ג'ירפה קדושה נפוץ

הסדנה ג'ירפה קדושה הועברה על ידי יהודית אמירונגעה בנושאים מההיסטוריה של המדע תוך חקירת נושא האבולוציה, ויישומם בהוראה פעילה. בסדנה בכנס הועברו רעיונות שונים להוראת הנושא או חלקים ממנו, אם בחטיבת הביניים או לאוכלוסיית החטיבה העליונה.

מצורפים 4 קבצים שחולקו בפעילות למשתתפי הסדנה.

מסמך גוף האדם בדגש הומיאוסטזיס - קורס מקוון (2015) נפוץ

הסדנה הועברה על ידי אורה בר שהציגה קורס מקוון וחדיש, שפּותח במט"ח, להוראת הנושא "גוף האדם בדגש הומיאוסטזיס", לפי תכנית הלימודים החדשה. הקורס מיועד למורי ביולוגיה בכיתות י' ותלמידיהם, ומספק לתלמידים חוויית למידה פעילה ואינטראקטיבית, בסביבת למידה עשירה בהדמיות ובאמצעי המחשה חזותיים. הקורס בנוי על פי רצף ההוראה ומקיף את כל חומר הלימוד. הקורס כולל יחידות לימוד ותרגול, מבחנים אינטראקטיביים, מצגות שיעור מתקדמות למורה, שיעורים מוקלטים ופעילויות שיתופיות שונות. לתלמידים ניתן משוב מידי על תשובותיהם בפעילויות השונותכמו כן, הקורס מספק למורה כלים לשדרוג משמעותי של ההוראה, ומאפשר לו לנהל את הלמידה בכיתה ובבית באופן מהיר, קל ויעיל. הקורס נוסה השנה במסגרת פיילוט בכמה בתי ספר, וזכה למשובים מצוינים מהמורים ומהתלמידים. בסדנה הוצגו מרכיבי הקורס השונים, ואופן שילובם בהוראה.
מצורפת המצגת שלוותה את הסדנה.
פרטי המרצה: אורה בר, מפתחת חומרי הלמידה בפרויקט נחשון–מטח, וחברה בצוות הפיתוח של הקורס.

קישור לאתר הקורס הווירטואלי גוף האדם בדגש הומיאוסטזיס שם משתמש: מוריביולוגיה  סיסמה: 123456 (באתר תוכלו לראות את פרק ההורמונים במלואו ופריטים נבחרים מהפרקים האחרים).

pdf הגרסה המוצלחת להקניית מיומנות ניסוח שאלת חקר الطريقةالناجحة الكساب مهارةكتابة سؤال بحث נפוץ

הסדנה הועברה על ידי קמר ג'באריןומטרתה הייתה הצגת דרך לשיפור מיומנות ניסוח שאלת חקר אצל התלמידים. 
ניסוח שאלת חקר הוא אחד השלבים החשובים ביותר בתהליך החקר המדעי. 
חשיבותו של שלב זה נובעת ממרכזיות השאלה בתהליך, המהווה ציר שעליו מתפתח מהלך המחקר. הדרך שהוצגה מציעה שיתוף התלמידים בקביעת קריטריונים להערכת שאלת חקר. 
בסדנה הוצגה פעילות שתגרום לתלמידים להשתתף ולהיות מעורבים בקביעת קריטריונים ומאפיינים לשאלת חקר
. דרך מאפיינים אלו, התלמידים יגלו בעצמם וילמדו את אופן הניסוח הנכון של שאלת חקר.
שם המרצה: קמר ג'בארין, תיכון עתיד אלאהליה ותיכון מעלה עירון.    [email protected]

מסמך המבחן במבחן – האם יכול המבחן להיות יותר מכלי הערכה? נפוץ

הסדנה הועברה על ידי אילנה סיני ועסקה בתפקידו של המבחן אצל מורים שונים בחטיבה העליונה. היא הציעה מודל יישומי המאפשר להשתמש במבחן ככלי לקידום תהליכי למידה וככלי לקידום התקשורת בין המורה והתלמיד.

מצורפת המצגת שלוותה את הסדנה. 
שם המרצה: אילנה סיני, ביה"ס תפן, אוניברסיטת חיפה – החוג לחינוך. המחקר נערך במכללת אורנים בהנחיית ד"ר איריס גרשגורן. [email protected]

מסמך מאסטר מיקרוב-שף נפוץ

את הסדנה העבירה איילת מימרן שהתבססה על הפופולאריות הרבה לה זוכות תוכניות הכנת האוכל הגודשות את המסכים ויוצרות עניין רב, כדוגמת התכנית מאסטר שף. הסדנה הציגה דרך לרתום את הטרנד גם ללמידה בכיתה. בדומה לאמירה שהצבא צועד על קיבתו, גם למידה משמעותית בביולוגיה צועדת על קיבתה...  

בסדנה הוצעה פעילות המשלבת הכנת מוצרי מזון שונים, כדרך ללמידת התועלת של המיקרואורגניזמים (יכול להשתלב חלקית גם בלמידת נשימה תאית ותסיסה). התלמידים,,שהפכו לשפים עוטי סינר וכובע, למדו על התהליכים הביולוגיים הכרוכים בייצור של יין, בצק שמרים, יוגורט, גבינה, חמוצים ואפילו קפה ואצטון. ולבסוף, כמובן, זכו לארוחה. 
בסיום הסדנה ניתנה רשימת פעילויות משולבות "אוכל", שניתן לשלב בלימודי ביולוגיה בפרט ומדעים בכלל, לאורך שנות התיכון
.
מצורפת המצגת שלוותה את הסדנה, וקובץ הסבר נוסף על הפרויקט.
שם המרצה: איילת מימרן, קרית חינוך "גרוס" קרית גת. [email protected]

תיאור הפעילות והנחיות

pdf מוצאים את (יחסי הגומלין בעזרת) נמו (2015) נפוץ

הסדנה הועברה על ידי נעמי ריבשטיין, שהציגה דרך ייחודית, משעשעת וחווייתית, לדיון עם תלמידים על יחסי גומלין, באמצעות הסרט "מוצאים את נמו". מצורף קישור לכתבה שהתפרסמה בעלון מורי הביולוגיה על הנושא. בכתבה יש גם קישורים ליוטיוב, עם חלקים בסרט. מצורף גם קישור ליוטיוב עם הסרט בדיבוב בשפה הערבית.
שם המרצה: נעמי ריבשטיין, האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים.  [email protected]

הקישור הראשי הינו לכתבה בעלון 188 על הפרוייקט. (בכתבה גם קישור לסרטוני יוטיוב בדיבוב עברי)
קישור לסרט בדיבוב בשפה הערבית: https://www.youtube.com/watch?v=xhbtdRjtg0k

מסמך מכ"מ לביוחקר - פלטפורמה לניהול כתיבה של עבודת ביוחקר (2015) נפוץ

 הסדנה הועברה על ידי גליה זר כבוד במסגרת ימי העיון למורי הביולוגיה, תשע"ה, ועסקה בפרוייקט מכ"ם לביוחקר.

"מכ"ם לביוחקר" (מכ"ם = מדריך כתיבה מדעית) היא סביבת למידה מתוקשבת מבוססת Moodle, שפותחה בקבוצת הביולוגיה במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, כפלטפורמה ללימוד כתיבה מדעית ולניהול כתיבת עבודת הביוחקר. 
סביבת הלמידה המתוקשבת מכילה פעילויות אינטראקטיביות המשולבות בתכנית הלימודים ומבוססות על שימוש במאמרי מחקר מעובדים כמודל לכתיבה מדעית. בנוסף, סביבת הלמידה המתוקשבת מכילה מערכת לניהול תהליך כתיבת עבודת הביוחקר, המאפשרת לתלמידים – לתכנן, להגיש טיוטות, לבדוק את עצמם ולקבל משוב שוטף מהמורה, ולמורים – לעקוב אחרי ההתקדמות של כל קבוצה, לתת משוב על סמך מחוונים מובנים, לקבוע לוח זמנים מקוון ועוד. מכ"ם לביוחקר הנה סביבת למידה גמישה ומודולרית, המאפשרת לכל מורה להתאים את הפעילויות לצרכיו ולצרכי כיתתו.
מצורפת המצגת שלוותה את הסדנה.
שם המרצה: גליה זר כבוד, מכון ויצמן. [email protected]

pdf עבודת גמר – ביסוס קהילה חוקרת בתהליך דו-שנתי נפוץ

הסדנה הועברה על ידי פרופ' ראובן יוסף וד"ר נורית הוכברג ועסקהבשילוב תלמידים מהחטיבה העליונה בחקירה אמתית שלמה ארוכת טווח, בה התלמיד יוצר את הידע בעצמו והופך למומחה צעיר בתחום החקירה שלו.
הם הציגו מודל לשילוב מרכיבי למידה מבוססת חקר – כתשתית להוראת הביולוגיה ברצף דו- שנתי, והעלו רעיונות כיצד ניתן לעודד תלמידים להתחייב לתהליך ארוך טווח. מנחי הסדנה תיארו כיצד יוצרים קהילת חקר סביב בעיה משותפת וכיצד לייצר עבודות גמר שונות בקהילת תלמידים-חוקרים שותפים.
מצורפת המצגת שלוותה את הסדנה.

שמות המרצים: 
פרופ' ראובן יוסף, מקיף רבין אילת, מומחה פרופסור אמריטוס לאורניתולוגיה, אוניברסיטת בן גוריון בנגב, [email protected]
ד"ר נורית הוכברג, כפר הנוער מאיר שפיה, מכללת אורנים, החברה להגנת הטבע[email protected]

pdf עושים "בית ספר" לאוניברסיטה: מודל ה"פר"ח המדעי" לשיתוף פעולה בין בית הספר לאקדמיה נפוץ

הסדנה הועברה על ידי ורדית מקובר שתיארה מודל ניסויי שנועד לתת מענה לצרכי תלמידים בהכנת עבודות גמר, עבודות ביוחקר, עבודות אקוטופ ועבודות חקר נוספות בתחום המדעים. המודל מבוסס על מודל ה'פר"ח' המוכר, בו סטודנטים חונכים תלמידי תיכון בהתאם לצרכיהם. 

בסדנה בכנס הוצגו מאפייניו הארגוניים ואופן פעולתו של מודל ה"פר"ח המדעי" כ case study-  לצורך יישומו בבתי-ספר תיכוניים נוספים, שיש בסביבתם מכללה או אוניברסיטה.

שם המרצה: ורדית מקובר, התיכון לחינוך סביבתי, מדרשת בן-גוריון. [email protected]

מסמך קירוב המדע והמדענים לתלמידים الربط بين العلم, العلماء والطالب נפוץ

 את הסדנה העבירה שירין ראבי, שהציגה פרויקט להרחבת המודעות של תלמידים מחוננים בחברה הערבית, למחקר אקדמי במדעים, עם דגש על מדעי החיים. תלמידים מחוננים מהווים נכס עתידי. תלמידים אלה לרוב בוחרים במגמות פיזיקה או מחשבים בתיכון, ובמקצועות רפואה והנדסה באוניברסיטה. צמצום זה בבחירת תחומי התמחות, נובע לדעת המציגה מחוסר מודעות בקרב התלמידים לעולם האקדמיה והתעשייה המדעית. 

מטרת הפעילות הייתה להרחיב את המודעות של תלמידים מחוננים לתחומי מחקר מדעיים אקדמיים, בעיקר בתחום הביולוגיה,בתקווה לעודד תלמידים צעירים, שמרגישים חיבור עם מדעים, להתעניין במחקר.
מצורפת מצגת שלוותה את הסדנה (בשפה  הערבית).
שם המרצה: שירין ראבי, בית ספר למחוננים, טייבה. [email protected]

מסמך שוב הומיאוסטזיס? רק בביולוגיה מסבכים הכול! יש לנו עצה! נפוץ

 הסדנה הועברה על ידי מוריה מור בשיתוף עם ד"ר מיכל ציון, ועסקה בקושי של תלמידי החטיבה העליונה בהבנת הרעיון המרכזי "הומיאוסטאזיס". במסגרת מחקר לתואר שלישי העלתה המרצה את ההשערה שפיתוח כישורי חשיבה מערכתית עשוי לסייע לתלמידים בתפיסת משמעות מושג ההומיאוסטזיס.היא סיפרה על משימות למידה עצמאיות שפותחו במסגרת המחקר, שהיו מבוססות על שיעורים מתוקשבים בנושא מערכת ההובלה באדם, ששולבה בהן הכוונה לחשיבה מערכתית בתקווה שהיא תסייע לפתח כישורי חשיבה מערכתית ולקדם תפיסת הומיאוסטזיס נכונה, תוך צמצום התפיסות השגויות הנפוצות בנושא בקרב תלמידים.

בכנס הוצגה דוגמה למשימת למידה עצמאית שפיתחו הכותבות בנושא מערכת ההובלה באדם. בהרצאה תוארה תרומתה של ההכוונה לתפיסת המושג הומיאוסטזיס אצל תלמידי כיתות י' שהשתתפו בניסוי במסגרת המחקר. כמו כן ניתנו כלים יישומיים להכוונה לחשיבה מערכתית בכיתות, ונידונה תרומתה של ההכוונה לחשיבה מערכתית לשיפור הוראתם של נושאים שונים בביולוגיה.
מצורפת המצגת שלוותה את הסדנה.

פרטי המרצה: 
מוריה מור, תיכון 'רבין' תל מונד ואוניברסיטת בר אילן/ [email protected]   
ד"ר מיכל ציון, ביה"ס לחינוך, המגמה להוראת המדעים, אוניברסיטת בר אילן[email protected] 

pdf תוכנה להצגת שאלות תלמידים ותכנון הוראה נפוץ

הסדנה הועברה במסגרת ימי העיון על ידי חני סווירסקי, ותיארה מחקר בו משלבים שאלות תלמידים בהוראה, ככלי לאיתור תחומי ענין של התלמידים ולהעלאת המוטיבציה בשעורים.

במהלך המחקר פותח "סילבוס הצללים" - מודל שמטרתו לגשר על הפער שנמצא בין תחומי העניין של תלמידי מגמת ביולוגיה בתיכון ובין דרישות תוכנית הלימודים בביולוגיה. המודל מאפשר לשלב שאלות של תלמידים בהוראת תוכנית הלימודים באופן מתוכנן מראש.