פיתוח מיומנויות חקר הוא אחד ממטרות הוראת הביולוגיה. במהלך לימודי הביולוגיה התלמידים צריכים לבצע עבודת חקר בעזרתה הם חוקרים תופעה ביולוגית שהם בחרו, ומבינים את משמעותה.
אחת ממטרת המאגר היא לסייע למורים המנחים בו זמנית עבודות חקר רבות.
נקודת המוצא בבניית המאגר היא לקט של תופעות-על ביולוגיות או נושאי-על המתאימים לחקירה באמצעים פשוטים יחסית. המאגר פורס בפני המורים מגוון רחב של כיווני חקירה לכל נושא-על.
המאגר אינו מציג שאלות חקר מוכנות והצעות לניסויים לפתרונן, אלא מציג מגוון של משתנים המתאימים להיבדק בכל נושא-על, המדדים למדידתם, הגורמים המשפיעים עליהם וכיצד לשנותם.
לאחר בחירת נושא למחקר, בין אם מתוך תצפית בשטח או מתוך סקרנות בעקבות קריאה, המאגר יכול לסייע בבחירת המשתנים המתאימים לנושא ומציאת דרכי עבודה שיתאימו לבדיקתו.
המאגר כולל דרכי מדידה ברמות ארגון שונות: החל מהאורגניזם השלם, דרך איברים שונים ועד לרמת התא – ותהליכים המתרחשים בו.
מורים יוכלו להתמחות עם תלמידיהם בנושא-על אחד (בדומה לביוטופ כיתתי), כשכל תלמיד בוחר צירופים שונים של משתנים לחקירה, או לחילופין להתפרס על כמה נושאי-על על פי עניין התלמידים.
ברוב המקרים דרכי המדידה המוצעות אינן מורכבות, שכן הדגש הוא על עקרונות החקר - בניית מערך המחקר, בקרות מתאימות, מהימנות התוצאות וכדומה ולאו דווקא שימוש בשיטות מדידה מורכבות.