טוען...

תיקייה שילוב ערכים, מעורבות ורלבנטיות בהוראה

תכנית הלימודים המותאמת בביולוגיה בדגש ערכים (2018) -  מידע על היבטים ערכיים הבאים לידי ביטוי בנושאי הלימוד השונים, והצעות לפעילויות כולל הפניות אל מקורות מידע. מאתר הפיקוח על הוראת הביולוגיה.

 

מסמך (2018) משפט ציבורי - העתקת שדה דוב לאי מלאכותי נפוץ

 ערן דולב, איתי ללזר, עבודה במסגרת השתלמות הביולוגיה של הים התיכון, בשיתוף עם רשות הטבע והגנים 

עריית תל אביב והמדינה מבקשות להעתיק את שדה דוב לאי מלאכותי. חלק מהתושבים וארגוני הסביבה מתנגדים לכך.

הכתה מתחלקת לקבוצות, כל קבוצה מייצגת בעלי עניין מסויימים . כל קבוצה צריכה להציג עמדה מנומקת לאחר שחקרה את הנושא במקורות מידע וכתבה נייר עמדה בעזרת מדריך נתון.

ראו דף למורה למשימה

אקולוגיה>דפי עבודה, הוראה / הערכה חלופית, שילוב ערכים, מעורבות ורלבנטיות בהוראה, עמ"ר, עומר, שימור מול פיתוח, זיהום רעש, דילמה, בעד ונגד

מסמך אובדן מזון ובזבוז מזון - פעילות ערכית (2016) נפוץ

דבי סומך

בתחילת שנה עסקנו בכל הכיתות בבית הספר בנושא אובדן מזון. 
התחלנו במצגת, והמשכנו עם שני המאמרים שלהלן. בקטע המידע מהויקיפדיה - יש שאלות הכוללות השוואה בין שני המאמרים (מידע נטו בויקיפדיה, לעומת הבעת דעה ב'דה מרקר') - מיומנות שחשוב לפתח בתלמידים.
כמובן שלאורך הפעילות הדגשנו את השילוב בין מדע וערכים בעיקר בהקשר של קיימות.

להלן כמה קבצים שרלוונטיים לנושא:

1. מצגת פתיחה (בקישור הראשי למסמך)

5. דו"ח של עמותת לקט ישראל עם מידע למורה

אקולוגיה, אבדן מזון, בזבוז מזון, דיון, ערכים, רלבנטיות, מעורבות, קיימות, עמר, עומר, עמ"ר.

default אתר למשחקי תפקידים ודיונים ערכיים כולל בביולוגיה (2019 )

 TO BE EDUCATION

אתר המבוסס על כלי דיגיטלי, ונותן תבניות מלאות לדיון מדעי ערכי במגוון נושאים ולקבוצות גיל שונות.

לדוגמה משחק אחד: סופרמן נגד הלוקמיה - כרומוזום פילדלפיה כאחד הגורמים ללוקמיה מיאלואידית כרונית.

כלים דיגיטליים, אתר משחקי תפקידים, עמ"ר עומר

 

מסמך ביו-אתיקה האתגר החינוכי נפוץ

ד"ר גילה יעקב

תחום הביו-אתיקה בוחן את השאלות וההיבטים האתיים העולים במסגרת מחקר בתחום מדעי החיים. שאלות ודילמות אתיות הינן רבות מימדים, על כן, תפקיד הביו-אתיקה להגדיר גבולות ולפתור באמצעות יישום ערכים חברתיים.

הכתבה מציגה תשתית לדיונים ביואתיים: תורות מוסר, תפיסה תועלתנית אל מול תפיסה דאונטולוגית (של עמנואל קנט) ועקרונות ביואתיים מרכזיים. בסוף הכתבה - רשימת נושאים אפשריים לדיון עם התלמידים.

מיומנויות הוראה, שילוב היבטים ביואתיים, עלון 175. 

מסמך דיון בנושא לגליזציה של מריחואנה (2018) נפוץ

מורן פרבר, במסגרת פרויקט: פריצות דרך בביולוגיה ב- 70 שנות המדינה

הפעילות מעלה לדיון את נושא הלגליזציה של המריחואנה בעקבות צפייה בסרט "אומת המריחואנה" ומאפשרת דיון בכיתה (בעד ונגד ותחת אלו הגבלות).

הפעילות משלבת את גילוי החומר הפעיל במריחואנה על ידי פרופ' רפי משולם. השיעור יכול להתאים כדיון בסגנון שאלות עמ"ר.

גוף האדם בדגש הומאוסטזיס > דפי פעילות, אסטרטגיות הוראה>שילוב עומר בהוראה, מערכת העצבים, השפעת סמים  

מסמך דיון בנושא מעורבות האדם ברביה ובהפריה חוץ גופית (2018) נפוץ

אסתר כהן   

פעילות מתוקשבת סביב שתי כתבות שהתפרסמו בתקשורת, הנוגעות להפריה חוץ גופית, והנחיות לדיון כיתתי סביב דילמות העולות מהן. הדיון מתנהל בכלי דיגיטלי tricider.
אסטרטגיות הוראה> שילוב ערכים, מעורבות ואקטואליה בהוראה, כלים דיגיטליים. עמר עמ"ר עומר

מסמך ההתחממות הגלובלית - פעילות פתיחה ללימודי אקולוגיה (2018) נפוץ

דבי סומך

פעילות  המשלבת אקולוגיה ואקטואליה ומתאימה כשעור פתיחה לנושא אקולוגיה. הפעילות מציגה כתבה שהופיעה בynet, על 'ועידת האקלים' שהתקיימה בפריס בתחילת דצמבר 2015. לכתבה מצורפות שאלות המקשרות את הנושא הנדון לאקולוגיה.

אקולוגיה, דפי עבודה, אקטואליה, התחממות גלובלית, עמ"ר, עומר

מסמך הקשר הביולוגי - לקט קטעי טקסט מלווים בשאלות, בכללן שאלות עמ"ר (2018) נפוץ

 יוסי לבנון, ד"ר מאשה צאושו, לקט דפי עבודה המבוססים על 'בוקר טוב ביולוגי' של יוסי לבנון. המרכז הארצי למורי ביולוגיה ומורי מדעי הסביבה 

לקט של 14 קטעי טקסט קצרים, המבוססים על קטעי בוקר טוב ביולוגי של יוסי לבנון. הקטעים מלווים בשאלות, ובכללן שאלות עומר. כל קטע טקסט מלווה גם בתשובות לשאלות ומידע נוסף למורה.

default הרצאה מתוקשבת: ע"מר - קשור גם לחומר (2018) נפוץ

ד"ר מאשה צאושו, במסגרת עדכון ידע פדגוגי, אקדמיה ברשת 

שילוב שאלות עמ"ר בבחינות הבגרות מזמן מצד המורים עיסוק בנושאים (בתכנית!) שמורים נמנעו מללמד, ובשאלות הדורשות חשיבה מסדר גבוה. מצד התלמיד הוא מגדיל

את המעורבות בחומר הנלמד.

על המרצה: פיתחה בעבר יחידת לימוד שעסקה בשילוב דילמות ביואתיות בהוראה. כיום מנחה לביולוגיה ומלמדת הוראת הביולוגיה בטכניון. 

להלן המצגת שלוותה את ההרצאה   מסמךעמ"ר - קשור לחומר - מצגת מלווה להרצאה מתוקשבת (2018)(2.86 MB)

שאלות עומר, דילמות ביואתיות, אוריינות ביולוגית, ערכים, דיון בדילמה, הנמקה, פיזה

מסמך השתלת איברים - מידע ונושאים ערכיים לדיון (2018) נפוץ

נעמי ריבשטיין

במצגת מידע רב והצעות לדיון בכיתה בנושאים הקשורים להיבטים שונים של השתלת איברים: השפעת המדיה; עד כמה מוסרי להשפיע על האחר לתרום איברים; סחר באיברים; שיבוט ותאי גזע לתרומת איברים; הבאת ילד לעולם להצלת אח או אחות; תרומת איברים מבעלי חיים.

אסטרטגיות הוראה>עומר עמר עמ"ר דילמה, מוסר, ערכים, רלבנטיות, מעורבות, מחסור באיברים להשתלה, השתלת איברים בקולנוע, חתימה על כרטיס אדי, כלים דיגיטליים: מנטימטר, פדלט, 

 

pdf השתלת מוח עצם (2017) נפוץ

מירב ברילנט

סיפור אישי אודות חוויה של תרומת מח עצם לצורך השתלה (BMT). תיאור של תהליך התרומה על כל שלביו, בתוספת של היבט ערכי (שאלת עמ"ר) הנוגע להשתלת איברים מן החי.
ביולוגיה של האדם, מצגות וסרטונים, מח עצם, תאי אב, מאגר גנטי, השתלת כליה, אסטרטגיות הוראה > עמר, עומר, 

מסמך זכות הטבע למים שלו - מערך שעור ומצגת (2018) נפוץ

אורית אנגלברג ברעם, רשות הטבע והגנים

מערך שעור בנושא זכות הטבע למים. המערך כולל הצעות להפעלות במסגרת השיעורים, והפנייה למקורות מגוונים

הנושא רלוונטי לאור מיעוט הגשמים ובמקרה האקטואלי של מחלת העכברת, אי מימוש הזכות הבסיסית גורמות לזרימות הנמוכות בנחלים ומקשות עליהם להתנקות באופן טבעי מגורמי מחלות. ניתן לשלב כפעילות עמ"ר.

במערך השעור משולבת גם מצגת באותו נושא, הסוקרת את הפגיעה המתמשכת במקורות המים לאורך השנים.

אקולוגיה> מצגות וסרטונים, מערכי שעור, אסטרטגיות הוראה>שילב אקטואליה, רלבנטיות ודילמות בהוראת הביולוגיה, דילמות שימור מול פיתוח, 

מסמך חדשות ביולוגיות קיץ 2018 נפוץ

עריכה: אסתר כהן

מצגת מתוקשבת חוצת נושאים לתחילת שנה. במצגת -  חדשות ביולוגיות מקיץ 2018 עם הפניה למגוון סוגי מדיה ככתבות וסרטונים.

בסקירה - מחלת העכברת, קרחון עצום שהתקרב לחופי גרינלנד, מחלת הלישמניה (שושנת יריחו),עריכה: אסתר כהן קדחת הנילוס, נדידת ציפרים, מינים פולשים, המאבק במשבר המזון העולמי וריצוף גנום החיטה, וגם - פתיחת מוזיאון הטבע בתל אביב

 אסטרטגות הוראה> פעילויות מתוקשבות חוצות נושאים, עמ"ר, אקטואליה, מצגת פתיחת שנה, 

pdf חוברת שאלות לב לדעת (עמ"ר) (2019)

משרד החינוך, מינהל החינוך הדתי

בפרק 7 - שאלות בביולוגיה. שימו לב שבעמוד 90 השאלה היא שאלה לדוגמה ולא שאלה מבחינת הבגרות.

כיצד עונים על שאלות עמ"ר (לב לדעת) בבגרות? איך בונים שיעור עיוני לימודי שמוביל לתשובות מעמיקות?

החוברת בנויה מהשאלה לשיעור, משאלות הבגרות בחזרה אל השיעורים המכינים אל בחינת הבגרות. בחוברת - מגוון שאלות שנשאלו בבגרויות של השנתיים האחרונות, במספר מקצועות ביניהם ביולוגיה, ולצדן אופני למידה שונים שנותנים דרך למענה על התשובה באופן מעמיק. בחוברת תמצאו: ניתוח של השאלות, מה נדרש מהמורה טרם הכנת השיעור, כלים מגוונים להעברת שיעור חוויתי ומעניין, מחוון למענה נכון לשאלות הבגרות, דוגמאות לתשובות טובות ולחליפין תשובות שגויות.
אסטרטגיות הוראה> שילוב שאלות עומר בהוראה עמר

pdf חוברת שאלות עמ"ר במדעים (ביולוגיה, כימיה, מדעי הסביבה) נפוץ

המזכירות הפדגוגית, אגף מדעים
קובץ המכיל שאלות עמ"ר (ערך, מעורבות, רלוונטיות) בביולוגיה, בכימיה. ובמדעי הסביבה להדגמה ולתרגוןל בכיתה.
אסטרטגיות הוראה, שאלות עמ"ר

default חוברת שאלות עמ"ר במדעים ובתחומי דעת נוספים (2017) נפוץ

המזכירות הפדגוגית, בשיתוף מכון סאלד
מגוון שאלות עמ"ר (ערך, מעורבות, רלוונטיות) בביולוגיה ובתחומי דעת נוספים. (השאלות בתחומי המדעים זהות לאלו שבקובץ המצומצם המכיל שאלות עמ"ר במדעים בלבד)
אסטרטגיות הוראה, שאלות עמ"ר

pdf חוברת שאלות עמ"ר במדעים ובתחומי דעת נוספים, תשע"ח (2017) נפוץ

משרד החינוך, החממה הפדגוגית

לשאלות עמ"ר בתחומי מדעים ראו עמודים 56-63

אסטרטגיותהוראה, שאלות עומר

pdf חצבת - האם זה באמת נורא כל כך? - טעימות מדע 2019

ד"ר קרין הלוי טוביאס

.פעילות לתלמידים המבוססת על כתבה בנושא התפרצות מחלת החצבת באתר דוידסון ומקורות מידע נוספים

טעימות מדע; גוף האדם בדגש הומיאוסטזיס>דפי עבודה; חיידקים ונגיפים בגוף האדם> דפי עבודה; אסטרטגיות הוראה>שילוב עמ"ר בהוראה, חיסון טבעי / מלאכותי / פעיל / סביל , נגיף מוחלש, חסינות העדר, חיסונים, אקטואליה, מעורבות, ערכים, עמר, עומר, 

מסמך טכנולוגיות חדישות לעריכת DNA - האם מותר לנו להשפיע על האבולוציה? (2017) נפוץ

צוות המרכז הארצי למורי הביולוגיה ולמורי מדעי הסביבה

בקובץ זה מוצעת פעילות עמ"ר (ערכים, מעורבות ורלוונטיות) הנוגעת לטכנולוגיית CRISPR/Cas9 אשר מאפשרת "דחיפת גנים" (gene drive) באופן מלאכותי, באמצעותה ניתן כיום להשפיע על מינים שלמים של אורגניזמים.

הנדסה גנטית, עמ"ר, רצפי הוראה, הכובעים של בונו, CRISPR, gene drive, אקולוגיה, התא

pdf כרטיסיות לתרגול שאלות עמ"ר (2018) נפוץ

מירב ברילנט

9 כרטיסיות, שבכל אחת מהן  עם קטע טקסט קצרצר המעלה שאלות חשיבה עם היבטים ערכיים, מוסריים, ורלבנטיים לחיי התלמיד, הדורשות נקיטת עמדה מנומקת. 

הקטעים עוסקים בהשתלת כליה, אמצעי מניעה, המתת חסד, קיימות, הנדסה גנטית של מזון, ברית מילה, ניסויים בבעלי חיים, התחממות גלובלית, חיידקים טורפים ואנטיביוטיקה

הנושאים הנדונים בכרטיסיות מתקשרים לתכנית הלימודים בתחום הביולוגיה של האדם, אקולוגיה, הנדסה גנטית, 

אסטרטגיות הוראה>שילוב עומר בהוראה,