טוען...

תיקייה ביוחקר - חומרי עזר להוראה

מסמך הבסיס הביולוגי מתאים, אך בכל זאת לא התקבלו התוצאות הצפויות... (2016) נפוץ

צוות המרכז לפיתוח ותמיכה במעבדות בתי הספר בבר אילן, בכנס הארצי ה-20 של מורי הביולוגיה
ברזילי אסתי, גילוני נילי, הירש אורה, ורטהימר שרה, לינק אפרת, ד"ר רבינוביץ שלומית

קושי משמעותי למורים בהדרכת הביוחקר ולתלמידים בתכנון ובביצוע של הביוחקר הוא שלשאלת החקר שהוצעה יש בסיס ביולוגי ידוע וברור, אך התוצאות שמתקבלות בניסוי המקדים הן לא צפויות. בסדנה נתחנו מספר רב של דוגמאות שבהן התעורר קושי כזה. 
בכל אחת מהדוגמאות הוצע הסבר אפשרי ל"כישלון", כגון, שיטת מדידה שנבחרה לא מתאימה למשתנה הבלתי תלוי בניסוי או טווח הערכים שנבחר למשתנה הבלתי תלוי אינו מתאים, ואף הצעות לשיפורים במערך הניסוי אשר יובילו להצלחה

בסיס ביולוגי , תוצאות לא צפויות, שיטת מדידה, טווח ערכים, גורם קבוע 

מסמך דף עזר לתכנון ניסוי נפוץ

המלצה לדרך לארגון תכנון הניסוי בשלבים הראשוים, כולל הפרטים שיש להביא בחשבון.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה

pdf ביומימקרי זה בטבע שלנו (2016) נפוץ

עינת מקוב

בקריית החינוך אורט בנימינה לומדים ביומימיקרי בשכבת ט' כתכנית מסודרת ומובנית. התכנית היא פרי עבודה מאומצת, שכללה שלבי הכנה ממושכים,והנה אבן דרך במסלול לתכניות העתידיות של בית הספר.

עלון 192, ביומימיקרי, תכנית לימודים, יזמות, יצירתיות, סביבה

pdf ביומימיקרי: הטבע כמרחב למציאת פתרונות (2016) נפוץ

ד"ר יעל הלפמן כהן - ריאיון

חיקוי תכונות של יצורים חיים פותח עולם שלם של חדשנות ויזמות, יחד עם ערכי שמירה על הטבע וקיימות. בעיניים ביומימטיות מקבלים הערכים הללו משמעות מעשית, אפילו דרך חיים. ההטמעה של ענף הביומימיקרי בחינוך והוראה נראית מבטיחה. ד"ר יעל הלפמן-כהן היא מהנדסת שרואה בענף זה פתח של עידן חדש. בריאיון היא פורשת את החזון של ארגון הביומימיקרי שהיא מנהלת, ומשאירה הרבה מקום לאופטימיות.

עלון 192, ביומימיקרי, ביולוגיה והנדסה, סביבה

pdf ביוחקר עם חוקרים (2019) נפוץ

ביוחקר עם חוקרים (2019)

ד"ר גליה זר כבוד, ד"ר הגר ליס,  במסגרת סדנאות ממורה למורה בכנס 2019

תכנית ייחודית במסגרת תכנית הביוחקר, בה מתקיים שיתוף פעולה בין מדענים ותלמידים, המאפשר חשיפה למחקר עדכניועבודה במעבדת מחקר אותנטית.
התלמידים נפגשים עם חוקר/ת, מבצעים ניסוי במעבדת המחקר או צופים בהדגמה, קוראים ומנתחים מאמרי מחקר ומסכמים את עבודתם במספר תוצרים כגון פוסטר וסרטון.
בסדנה הוצגו שני פרויקטים שהתקיימו במסגרת ’ביוחקר ברשת עם חוקרים' בתיכון שיבולים בנס ציונה ובתיכון הישראלי למדעים ואומנויות. ותוארו בקצרה מהלך העבודה בשני בתי הספר. כמו וכן הועלו יתרונות התכנית ואתגרים ומחשבות להמשך. 

מסמך ביוחקר כיתתי בנושא נביטה נפוץ

חנה דרורי, רחל מאיר

על עריכת ביוחקר בנושא-על כיתתי.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה, ניסויים, טיפים / מקורות מידע לניסויי נביטה, שיטות הנבטה, ניסויים מקדימים לניסויי נביטה

מסמך ביוחקר אקטואלי (2018) נפוץ

ביוחקר אקטואלי (2018)

אסתר כהן, מצגת שלוותה שעור במסגרת צו 8 - למידה בחירום - של משרד החינוך.

פעילות סביב כתבות קצרות אקטואליות שהופיעו באמצעי התקשורת, ועוסקת בשאלות חקר ובדרך לבדיקתן.
בשעור משולבת גם התייחסות לעבדת הביוחקר של התלמידים בכתה, תוך כדי קישורים באמצעות ברקודים, וקשורים אחרים לעבודות התלמידים.
המצגת לוותה הרצאה מתוקשבת.

ביוחקר>חומרי עזר לביוחקר, כלים דיגיטליים, ברקוד, אקטואליה, שעור מתוקשב

מסמך בדיקת שאלות מחקר של תלמידים - פעילות פתיחה לביוחקר נפוץ

תרגיל לבחינה של 13 שאלות חקר בצירוף קריטריונים לבדיקה. מצורפות גם הערות לאחר הבדיקה.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה, ניסוח שאלת חקר, הגדרת משתנה תלוי / בלתי תלוי, משתנה מדיד / כמותי

default אתר מכ"ם לביוחקר נפוץ

מכ"ם לביוחקר הוא אתר אינטראקטיבי ב-Moodle, המסייע בהוראה ולמידה של כתיבה מדעית ומלווה את תהליך כתיבת עבודת החקר. האתר פותח במסגרת תכנית רוטשילד-ויצמן, המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע.
באתר מכ"ם לביוחקר תמצאו פעילויות שונות ומגוונות המחולקות לפי פרקי העבודה וכן פלטפורמה לכתיבת העבודה, המתאימה לדרישות החדשות של עבודת החקר.
ניתן להתרשם מהאתר גם באמצעות הסרטון הבא (7 דקות).  באתר פועל גם פורום למורי הביוחקר לשאלות, הצעות ושיתוף פעולה.
על מנת לרשום את תלמידי הכיתה למכ"ם לביוחקר יש למלא את פרטי התלמידים בקובץ המצורף. את הקובץ המלא יש לשלוח למייל: [email protected]om

מסמך איך למדוד מה ולמה? (2001) נפוץ

עמינדב ברנשטיין

מדידת נתונים אביוטיים רלבטיים בשדה.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה, טמפרטורה, אור, מליחות, לחות אוויר, מים בקרקר, חומר אורגני בקרקע, חמצן מומס, ניסויי שדה מבוקרים

pdf אוגדן עבודות מורים בעקבות הקורס המקוון: מה הצמח יודע? (2017) נפוץ

אוגדן עבודות מורים בעקבות הקורס המקוון: מה הצמח יודע? (2017)

עריכת האוגדן: נדב שי

שמות המרצים בקורס: פרופ' דני חיימוביץ', ד"ר אביבה כץ

החומרים העיוניים של הקורס נגישים במקורות הבאים:

אוגדן זה מסכם חלק ממטלות הסיום של מורי ביולוגיה אשר השתתפו בקורס המקוון "מה הצמח יודע" בשנת 2017. האוגדן מכיל ניסויים מקדימים בנושאים הבאים: השפעת אור על צמחים, השפעת הורמונים על צמחים, התמצאות צמחים במרחב ותגובת צמחים למגע ולאור. בנוסף לכך האוגדן מכיל הצעות לחלופה לביוחקר, והצעות לשילוב תכני הקורס בתכנית הלימודים. 
לתשומת לב - הניסויים המקדימים שמופיעים באוגדן נערכו מהמטלות המסכמות של המורים שהשתתפו בקורס. ההצעות לא נוסו בפועל. יש לנסות את ההצעות במעבדה לפני שמבצעים אותן עם התלמידים ולבצע התאמות (סוג הצמח, טכניקות ניסוי, מספר ימי ניסוי וכו').

להורדה כקובץ וורד: ma_hatsemach_yodea_-_avodot_morim_2017.docx

pdf אוגדן המלצות לסיורים במסגרת ביוחקר בשדה (2019) נפוץ

דקלה גיש

אוגדן המלצות המתבסס על התובנות מהשתלמות ביוחקר בשדה. האוגדן הכולל גם רעיונות לשילוב של סיורים במסגרת הוראת נושא אקולוגיה ושילובו של סיורים במסגרת הביוחקר. אוגדן זה כולל מגוון רעיונות לשילוב הסיורים במסגרת ההוראה. כמו-כן באוגדן מפורטים מיזמים של מדע אזרחי שניתן לשלב במסגרת הביוחקר בשדה.

לבורנטית מחזיקה ארלנמייר