טוען...

תיקייה ביוחקר - חומרי עזר להוראה

pdf שיטות חקר חדשות לגיוון נושאי חקר בבית הספר (2014) נפוץ

סארי עאסלה

שיטות פשוטות וזמינות המאפשרות גיוון של נושאי החקר.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה, עלון 188, מערכות ניסוי, צמיחה

default על מחקר יישומי וחשיבה מחוץ לקופסה נפוץ

פרופ' עודד שוסיוב

עודד שוסיוב הוא חוקר וממציא פורה ביותר. הקים מספר חברות מצליחות, והוא לא מפסיק לחשוב על ההמצאה הבאה – מתרופה לסרטן, דרך צמחים שמגדלים את הסיבים החזקים ביותר בעולם ועד למכשיר שהופך צואה לדשן לא מסריח. הצצה לעולמו של מדען ישראלי יצירתי.
שימו לב שאין בסרטון כל התייחסות למבנה חקר כפי שאנו מחנכים את התלמידים (השערה וכדומה). אפשר לנצל סרטון זה לדיון בהשערות אפשריות לאחד מהמחקרים ומבנה החקר.

מסמך על החקר, מצגת על התוכנית נפוץ

מה בין תצפית לניסוי, בקרה - חשיבותה, קשיים בזיהוייה, חזרות וריבוי פריטים, על מה לשים לב בשרטוט גרף, שאלות / הנחיות מנחות לתלמיד.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה, נביטה בחרוב, מהימנות / תקפות.

מסמך עיבוד תוצאות בעבודות ביוחקר נפוץ

גלית כראדי, רבקה משגב

התאמת דרך הצגת התוצאות להגדרת שאלת החקר. במצגת מספר דוגמאות (ראו הערות בתחתחת השקפים).

ביוחקר, חומרי עזר להוראה, סוגי גרפים, בחירת גרף, סטיית תקן, מהימנות / תקפות, תוצאות מקריות, בקרה - חשיבות וסוגים, חזרות, ריבוי פריטים, גורמים קבועים

מסמך עבודת חקר כיתתית עם עדשת המים (2011) נפוץ

מיכאל פרידלנדר

 שיטות גידול של צמחי מים קטנים, משתנים תלויים / בלתי תלויים, גורמים קבועים, ניסויים מקדימים, יתרונות, קשיים, רעיונות ליישום.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה, התארגנות לביוחקר כיתתי, הצגת נושא בכרזה

מסמך סודם של העטלפים - מצגת (2019) נפוץ

אסתר כהן

 במצגת מתואר מחקר של ספנציאני אודות יכולת הניווט של העטלפים המעופפים בלילה, תוך שילוב תיאור המחקר בהיכרות עם מושגי החקר.

בנוסף - קישור להרצאה של ד"ר יוסי יובל על הסונאר בעטלפים, וכן קישור לסרטון על שימוש בסונאר כפתרון לעיוורון.

אקולוגיה>מצגות וסרטונים, ביוחקר>חומרי עזר להוראה, אסטרטגיות הוראה>פיתוח חשיבת חקר. 

מסמך נושאי מחקר במיקרוביולוגיה (2002) נפוץ

חנה דרורי

תיאור מפורט של ניסויים במגוון נושאים, חלקם הגדול קשור לחיי היום יום (מטבח).

ביוחקר, חומרי עזר להוראה, מיקרוביולוגיה, ייצור יין / גבינה, החמצת מלפפונים, שמנים אתריים, חיידקי חלב

מסמך מושגי יסוד בחקר - מצגת נפוץ

אפרת לינק

מה בין תצפית לניסוי, הגדרת משתנים, בקרה - חשיבותה וקשיים בזיהוייה, חזרות / ריבוי פריטים.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה

מסמך מה עליך לדעת לפני עריכת מחקר בנושא נביטה נפוץ

יהודית שניצר

רשימת פרטים שתלמיד צריך לדעת בנושא נביטה לקראת עבודת חקר בנושא זה - החל מרקע תיאורטי על פי רשימת מושגים ועד לתכנון השלבים הטכניים של הניסויים.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה, נביטה

 

pdf מה בין קיפודי ים למערכות אבטחה מתקדמות? (2016) נפוץ

יריב גרשטיין

יריב גרשטיין, ביולוג ימי ומדריך בארגון הביומימיקרי הישראלי, מציג בכתבה תכנית לימודים בנושא ביומימיקרי שבוצעה עם תלמידים מחוננים, ומתאימה לכל קבוצה של תלמידים סקרנים.

עלון 192, ביומימיקרי, חקר, תכנית לימודים, פיתוח פיתרון טכנולוגי בהשראת הטבע

מסמך מדע אזרחי בכיתה - איפיון תזונת תנשמות (2019) נפוץ

נתה בר אור פרי, ד"ר מוטי צ'רטר, במסגרת סדנאות ממורה למורה בהשתלמות הקיץ תשעט
על ההבדלים בין סוגי מחקר בפרויקטים לתלמידים - ביוחקר רגיל ומדע אזרחי, ותיאור תמציתי של עבודת תלמידים סביב איפיון תזונת תנשמות באמצעות ניתוח צנפות.
הדברה ביולוגית, כנסים והשתלמויות>חומרים מהשתלמויות המרכז הארצי, מעשי>ביוחקר>חומרי עזר להוראה, אקולוגיה>מצגות וסרטונים

pdf מדע אזרחי בהתאמה אישית (2019) נפוץ

יעלה גולומביק, בתוך: שמורת טבע גיליון 197, עלון למורי ביולוגיה ומורי מדעי הסביבה

פרויקט של הטכניון בגישת מדע אזרחי לחקר איכות האוויר, שהתלמידים המשתתפים בו מעלים את שאלות החקר המעניינות אותם ובודקים אותן.

מילות מפתח: איכות האוויר, מדע אזרחי, חקר פתוח מחקרים בהוראה; תוכן מעשי> ביוחקר > חומרי עזר להוראה

מסמך למה נכשל האופה - תרגיל כניסה לחקר נפוץ

למה נכשל האופה - תרגיל כניסה לחקר

הדגמת המעבר מזיהוי תופעה אל שאלת חקר.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה, בעיה מחיי יום יום  חנוכה

pdf למה כדאי לבצע מדע אזרחי בכיתה? (2019) נפוץ

נתה בר-אור-פרי, בתוך: שמורת טבע גיליון 197, עלון למורי ביולוגיה ומורי מדעי הסביבה

תיאור התנסות של מורה עם תלמידיה במגמה הביולוגית במיזם של מדע אזרחי העוסק בזיהוי תכולת צנפות של דורסים.

מדע אזרחי, דורסי לילה, הדברה ביולוגית   אקולוגיה>כתבות ומאמרים, ביוחקר>חומרי עזר להוראה ,

מסמך טיפים כלליים לניסויי נביטה נפוץ

טיפים כלליים לניסויי נביטה

מתוך מאגר משאבי חקר (פרוטוקול 3)

מומלץ לקרוא לפני ובעת תכנון החקר.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה, מועדי זריעה, מרווחי זריעה, זמן השריית זרעים, שיטות הנבטה, השפעת חומרים אללופטיים

default הרצאה מתוקשבת: ביוחקר - מהשאלה למחקר (2019) נפוץ

לאנא שוקייר, הרצאה מקוונת למורי ביולוגיה, במסגרת עדכון ידע פדגוגי, אקדמיה ברשת תשע"ט

בעבודת הביוחקר, צוות התלמידים מתמודד עם חקר בנושא ביולוגי, תוך כדי יישום ידע ביולוגי ואסטרטגיות חשיבה שרכשו במהלך הלימוד העיוני, בפעילות המעבדה ובקריאת מאמרים מדעיים.
במפגש זה נדונו אתגרים הניצבים בפני המורים והתלמידים במהלך העבודה על הביוחקר. 
במהלך יצירת ההרצאות נשמרו בקפידה הוראות חוק זכויות היוצרים ה'תשס"ח-2007. יחד עם זאת, ניתן לפנות אלינו במייל לכתובת [email protected] בכל עניין הקשור בשמירה על זכויות יוצרים ונפעל להורדת תוכן שיש בו, לכאורה, פגיעה בזכויות. 

 , ביוחקר בשדה, ביוחקר מולקולרי, ביוחקר > חומרי עזר להוראה, ביולוגיה ברשת > הרצאות בשדה ההוראה

מסמך הצעות לעבודות ביוחקר בנושא-על נביטה נפוץ

חנה דרורי

הצעות לניסויים, כולל השערות, בסיס ביולוגי, פירוט המשתנים ודרך מדידתם / קביעתם.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה, ניסויי ביוחקר, עומק זריעה, טיפול בקליפת הזרע, אורך גל, שמנים אתריים, מים מליחים, דטרגנטים, דשן, מצעים ואוורור קרקע

מסמך הערות דידקטיות לנושאי חקר מתחומים שונים נפוץ

הערות דידקטיות לנושאי חקר מתחומים כמו: עבודה עם מיקרואורגניזמים, עבודה עם בעלי חיים, ניסויים שנערכים בשדה, ניסויי נביטיה, ניסויים הבודקים צמיחה, ניסויים ברמת התא ונושאים שמקורם בניסוי משעור מעבדה.

ביוחקר, המדריך למורה, על נושאים לחקר, חומרי עזר להוראה.

מסמך הוראות הגשת עבודת הביוחקר - מבוא, שיטות, תוצאות (2018) נפוץ

הוראות הגשת  עבודת הביוחקר - מבוא, שיטות, תוצאות (2018)

נורית שושני הכל

מצגת הנחייה לתלמידים לשלב כתיבת עבודת הביוחקר. במצגת משולבים ארבעה סרטונים שנערכו על ידי המורה:הוספת תוכן עניינים לעבודה, הוספת מראי מקום וביבליוגרפיה, עיבוד תוצאות באקסל, והוספת קווי שגיאה לגרף.  המצגת הוכנה בgoogle slides' uהסרטונים ערוכים בכלי הדיגיטלי:  Apowaresoft /

ביוחקר>חומרי עזר לביוחקר כלים דיגיטליים עריכת סרטי הדרכה

video הולכים אל הלא נודע ביחד – על תהליך החקר, הסטודנטים והחוקרים

פרופ' אורי אלון, מכון ויצמן למדע

בהרצאה בכנס מורי הביולוגיה תשע"ד, פרופ' אלון התייחס לתהליך המדעי, בו יש נקודת התחלה מסוימת ומטרה מסוימת, מוגדרת מראש. עם זאת, הקו בין שתי נקודות אלו מפותל, בלתי צפוי ומוביל לעיתים קרובות אל נקודה אחרת מזו שהוגדרה מראש כמטרה. במהלך התהליך הזה יש מצב בו "נתקעים", מצב בו הממצאים אינם מתחברים והצעד הבא אינו ידוע. למצב הזה קורא פרופ' אלון "הענן".
בקישור ניתן לצפות בהרצאת טד של פרופ' אלון, העוסקת בנושא זה.

ארועי קיץ, הרצאות מומחים, תהליך החקר

לבורנטית מחזיקה ארלנמייר