טוען...

תיקייה שימוש בדרכי הערכה חלופיות

מסמך (2018) משפט ציבורי - העתקת שדה דוב לאי מלאכותי נפוץ

 ערן דולב, איתי ללזר, עבודה במסגרת השתלמות הביולוגיה של הים התיכון, בשיתוף עם רשות הטבע והגנים 

עריית תל אביב והמדינה מבקשות להעתיק את שדה דוב לאי מלאכותי. חלק מהתושבים וארגוני הסביבה מתנגדים לכך.

הכתה מתחלקת לקבוצות, כל קבוצה מייצגת בעלי עניין מסויימים . כל קבוצה צריכה להציג עמדה מנומקת לאחר שחקרה את הנושא במקורות מידע וכתבה נייר עמדה בעזרת מדריך נתון.

ראו דף למורה למשימה

אקולוגיה>דפי עבודה, הוראה / הערכה חלופית, שילוב ערכים, מעורבות ורלבנטיות בהוראה, עמ"ר, עומר, שימור מול פיתוח, זיהום רעש, דילמה, בעד ונגד

מסמך 10 רצפי עבודה בנושא מחלת הסוכרת נפוץ

עבודות מורים לסיכום קורס מובילי בריאות בדגש על מחלת הסוכרת תשע"ז

רצפי ההוראה  ויחידות הלימוד כוללים עבודה בקבוצות, שימוש בשיטות הוראה והערכה חלופיים ושימוש בכלים דיגיטלייים.

נושאי העבודות הם: תזונה ובריאות בדגש סוכרת,  רצף להוראת היבטים שונים של מחלת הסוכרת,  יחידת הוראה: שמירה על אורח חיים בריא כמניעת סוכרת סוג 2,  יחידת הוראה: שמירה על אורח חיים בריא והקשר למחלת הסוכרת,  מניעת סוכרת באמצעות תזונה ספורט,  רצף הוראה להעלאת המודעות למחלת הסוכרת,  רצף הוראה בנושא חידושים בטיפול בסוכרת,  יחידת לימוד: תזונה כחלק מאורח חיים בריאיחידת לימוד: חינוך למניעה וטיפול בסוכרת וסיבוכיה חקר מחלות על פי סיפורי מקרה

pdf WhatsApp כתופעה והזדמנות. מיזם B-ONLINE ׁ(2019) נפוץ

דבי סומך, יפה בלום
 online-B הוא מיזם חדשני ופורץ דרך הכולל סיוע ללמידה חברתית מרחוק לתלמידי מגמת ביולוגיה לקראת הבגרות .
במסגרת המיזם שני ערוצים: "תרגולון" – תלמידים מקבלים קישור לטלפון החכם שלהם, שם מחכים להם 3 שאלונים עם 20 שאלות בסגנון חלק א של הבגרות. תלמיד שמעוניין מקבל טיפ שיעזור לו לברור את התשובה הנכונה. בסיום המענה התלמיד מקבל חיווי על מידת הצלחתו. בסיום השאלון הראשון התלמיד יכול לחזור שוב על אותו שאלון או לעבור לשאלון הבא. אין הגבלה על מספר הפעמים שתלמיד יכול לענות על השאלונים.
הערוץ השני הוא קבוצות ווטסאפ ייעודיות הכוללות בין 80-70 תלמידים מלווים בשני מורי ביולוגיה מנוסים. שבועיים לפני הבגרות הקבוצה נפתחת לדיונים בין תלמידים מכל רחבי הארץ. המורים מעלים לקבוצה שאלות מתוך בגרויות משנים קודמות, כשלכל שאלה 3 תשובות שגויות של תלמידים. הדיון נסוב סביב ניתוח הטעויות של התלמידים. כמו כן המורים העבירו שיעורי לייב להצגת אסטרטגיות למידה לייעול ההתמודדות עם שאלות פתוחות וסגורות.
המורים שהשתתפו במיזם חדשני זה, לקחו חלק בקורס בו הוכשרו להנחות קבוצות למידה באמצעות  WhatsApp 
כנסים והשתלמויות>חומרים מהשתלמות הקיץ תשעט ; למידה מרחוק מקוונת, אסטרטגיו למידה>הוראה / הערכה חלופית; כלים דיגיטליים

מסמך איך נבחר גרף? - שיר (2019) נפוץ

איך נבחר גרף? - שיר (2019)

מוריה מור
דרך מקורית להזכיר לתלמידים איך בוחרים גרף
אסטרטגיות הוראה>הוראה / הערכה חלופית ; החלקק המעשי >מעבדה> על ההוראה וההערכה במעבדה

מסמך בדיקת בחינות בדרך בלתי שגרתית (2017) נפוץ

מבוסס על נילי נבו ועדנה בן שלמה בעלון למורי הביולוגיה מספר 145, 1996

שעור החזרת מבחנים שנוא על מורים רבים למרות חשיבותו הרבה. בעוד שהמורים עסוקים בתיקון ובהסבר, חלק מהתלמידים עסוקים בהשוואת ציונים, בכעסים על הציון ועל המורה ועוד ועוד ועוד.

ולמעשה, לגבי רוב התלמידים הוא מחטיא את מטרתו. במסמך מוצגת הצעה לדרך עבודה קצת אחרת בשיעור החזרת המבחנים

מסמך בחינה מתוקשבת בביולוגיה - גם אצלך בכיתת מעבדה ללא מחשבים נפוץ

גלית כראדי

הסדנה, בכנס תשע"ד, עסקה במבנה הבחינה המתוקשבת בביולוגיה אשר מאפשר כיום הכנה לקראת הבחינה על ידי הוראה באמצעים ויזואליים גם ללא עמדת מחשב לכל תלמיד במהלך שיעורי הביולוגיה. מספיקה לכך כיתת מעבדה המצוידת בברקו. הבחינה המתוקשבת בנויה מ'שפת היומיום' של התלמידים- מורכבת מסרטונים, אנימציות, 'משחקים' הבונים גרפים ומשנים תוצאות ניסוי. למעשה הבחינה מתקשרת עם למידה צילומית-חזותית לא פורמלית אותה חווים התלמידים כל היום (בסמארטפון).

הוראה אחרת, סדנאות, כנס תשע"ד

עוד על בחינות הבגרות המתוקשבות ראו במדור בחינות בגרות ומתכונת.

מסמך בנייה של תלקיט, כרזה, והצגת הנושא באופן יצירתי ביריד בריאות (2015) נפוץ

בנייה של תלקיט, כרזה, והצגת הנושא באופן יצירתי ביריד בריאות (2015)

מוריה נצר, במסגרת השתלמות מחוזית מודיעין, תשע"ה

הצעה לתלקיט בנושא אחריות האדם לבריאותו, הכולל קריאת מאמר והצגתו בפוסטר וביריד מדעי. ההצעה מתייחסת להפרת ההומאוסטזיס במערכות העיכול, הנשימה והעצבים. כולל מחוון להערכה.

גוף האדם, הומאוסטזיס, הערכה חלופית

מסמך בניית ענן מילים בנושא סוכרת וויסות גלוקוז + מחוון (2016) נפוץ

צוות המרכז הארצי למורי ביולוגיה ומורי מדעי הסביבה

בניית ענן מילים בעזרת כלי דיגיטלי המיועד לכך. 

הערכה חלופית, ביולוגיה של האדם, דפי עבודה, כלים דיגיטליים, סוכרת, ויסות גלוקוז

מסמך בניית תרשים זרימה לתיאור תהליך ויסות רמת הגלוקוז בדם (2016) נפוץ

צוות המרכז הארצי למורי ביולוגיה ומורי מדעי הסביבה

דף עבודה  לבניית תרשים זרימה בנושא ויסות רמת הגלוקוז בדם ומחלת הסוכרת. דף העבודה מלווה במחוון לבדיקה עצמית ולהערכה. מתאים לסיום לימוד הנושא

ביולוגיה של האדם, דף עבודה, הערכה חלופית, אינסולין, גלוקגון, גליקוגן, גלוקוז, משוב שלילי

מסמך בניית תשבץ בנושא סוכרת וויסות גלוקוז + מחוון (2016) נפוץ

צוות המרכז הארצי למורי ביולוגיה ומורי מדעי הסביבה

שימוש בכלי דיגיטלי לבניית תשבץ שלד או תשבץ תפזורת, כסיכום ללימוד נושא ויסות רמת הגלוקוז בדם ומחלת הסוכרת.

הערכה חלופית, ביולוגיה של האדם, דפי עבודה, הערכת עמיתים

מסמך גילוי הקשר בין חיידקי המעי והתגובה למזון (2018) נפוץ

גילוי הקשר בין חיידקי המעי והתגובה למזון (2018)

מורן פרבר, במסגרת פרויקט: פריצות דרך בביולוגיה ב- 70 שנות המדינה

פעילות לתלמידים בה ילמדו על גילוי הקשר בין חיידקי המעי והתגובה האישית למזון המושפעת מחיידקי המיקרוביום. אחר כך יבצעו חקר בקבוצות כאשר התוצר יהיה עלון פרסום לחיידקי המעיים ותרומתם לבריאותנו בגרסה דיגיטלית או כפוסטרים מודפסים.

חיידקים ונגיפים בגוף האדם>דפי פעילות, אסטרטגיות הוראה >הוראה / הערכה חלופית, פרופ' ערן אלינב, פרופ' ערן סגל, חקרשת, כלים דיגיטליים

מסמך דף להערכת כרזה נפוץ

מורי תיכון הרצוג בית חשמונאי

מחוון מפורט להערכת כרזה (פוסטר)

הערכה חלופית

מסמך הומאוסטזיס בדרמה (2015) נפוץ

לביאה פרידלנדרבמסגרת השתלמות מחוזית מודיעין, תשע"ה

משימה להערכה חלופית בנושא גוף האדם, המבוססת על הכנת תסריט המתאר יציאה מהומאוסטזיס. כולל מחוון. 

גוף האדם, הומאוסטזיס, הערכה חלופית

מסמך הכנת כרזה פרסומית להגברת המודעות למחלת הסוכרת + מחוון (2016) נפוץ

צוות המרכז הארצי למורי ביולוגיה ומורי מדעי הסביבה

הכנת כרזה פרסומית במסגרת תערוכת כרזות להגברת מודעות למחלת הסוכרת. מצורף מחוון מפורט לכרזה פרסומית. ניתן ליישם בנושאים שונים.

הערכה חלופית, הערכת עמיתים, ביולוגיה של האדם, דפי עבודה

מסמך הכנת שיעור שכולל הפעלה כיתתית + דף סיכום על הנושא (למורה ולתלמידים) (2015) נפוץ

אירנה רבנסקי, דורית פרח, במסגרת השתלמות מחוזית מודיעין, תשע"ה

משימה להערכה חלופית הכוללת למידה קבוצתית של הנושא שנבחר על ידי חברי הקבוצה, הכנת שיעור לכיתה שבו יוסברו כל המושגים הקשורים בנושא, הכנת הפעלה לתרגול הנושא, והגשת דף סיכום. המשימה ניתנת לביצוע במגוון נושאים. כולל מחוון.

גוף האדם, הערכה חלופית

 

מסמך הכנת תשבץ לסיכום נושא (2015) נפוץ

דינה ברטוב, במסגרת השתלמות מחוזית מודיעין, תשע"ה

משימה להערכה חלופית הכוללת בניית תשבץ תוך שימוש במחולל תשבצים. ניתן לבצע בנושאים מגוונים. כולל מחוון.

הערכה חלופית, הערכת עמיתים, מערכת העיכול, כלים דיגיטליים

מסמך המירוץ למיליון - משחק (2019) נפוץ

אורית יצחקיאן, במסגרת סדנאות 'ממורה למורה' בכנס מורי ביולוגיה תשע"ט

המשחק מבוסס על תכנית הטלויזיה המרוץ למיליון, בה יוצאים זוגות למסע סובב עולם. במסע מספר תחנות, ופתרון בעיה המוצבת בכל תחנה, מאפשר מעבר לתחנה הבאה.

המשחק מתאים לסוף שנה, כסיכום של כל החומר הנלמד, או לפתיחת שנת הלימודים לכתות מגמה יא יב

כנסים והשתלמויות> חומרים מכנס תשעט,  יוזמות מורים, למידה מבוססת פתרון בעיות, משחק טלויזיה, תחרות זוגות,למידה חוויתית

מסמך הפקת גז טבעי בים התיכון - למידה באמצעות סקר (2018) נפוץ

נורית יואל, מרים סרוסי, במסגרת ההשתלמות: הביולוגיה של הים התיכון, בשיתוף רשות הטבע והגנים

למידת נושא הפקת הגז בים התיכון באמצעות הכנת סקר.

התלמידים מקבלים רקע כללי על הנושא ועל הכנת סקר, ובונים שאלון ידע ועמדות על הנושא. לאחר קבלת משוב מהמורה, התלמידים יעבירו את השאלון לקהל שהם בחרו.

בשלב הבא הם ינתחו את השאלון ויציגו את תוצאותיו בייצוגים מגוונים. לעבודה מצורף מחוון מפורט. 

אקולוגיה>מערכי שעור, הערכה חלופית, מטלת ביצוע 

מסמך הצעת חקר בעקבות ביקור בגן החיות התנכי (2015) נפוץ

יפה בלום, במסגרת השתלמות מחוזית מודיעין, תשע"ה

משימה להערכה חלופית בנושא התנהגות בעלי חיים בשבי. המשימה הינה קבוצתית, וכוללת הגשת סיכום על בע"ח, הדרכת הכתה בביקור בגן החיות, ביצוע תצפית ובניית הצעת חקר. כולל דף הנחיות לתלמיד ומחוון.

הערכה חלופית, התנהגות בעלי חיים

pdf חדר בריחה "התפישה הנכונה' (2019) נפוץ

אליעזר שי, מיכל יעקובי, פרופ' מיכל ציון, במסגרת סדנאות ממורה למורה בכנס מורי ביולוגיה תשעט
במהלך לימודי הביולוגיה מפתחים התלמידים תפיסות שגויות. תפיסות אלו יכולות לנבוע כתוצאה: מרמת ההתפתחות השכלית של התלמידים, מהעברת מידע מדעי שאינו מדויק דיו, או מדרך ההוראה שאינה מתאימה. פיתחנו פעילות מסוג ״חדר בריחה״ הכוללת בנייה של תחנות ובהן חידות, אשר מדגישות תפיסות שגויות בתחומי הוראת הביולוגיה, ומציעות דרך לשרש את התפיסה השגויה. התלמידים הבונים ומפעילים את התחנה מגבירים את ההבנה הביולוגית שלהם. כל זוג מפעיל בתורו את תלמידי הכיתה בתחנה שלו. במסגרת פתרון החידה ובדיון שנערך, לומדים תלמידי הכיתה מהי התפיסה השגויה אותה באה החידה לתקן, ומהו העיקרון הנכון אותו התלמידים צריכים להבין ולזכור. פעילות מלמדת ומהנה במיוחד.
כנסים והשתלמויות>חומרים מהשתלמות הקיץ תשעט, אסטרטגיות הוראה> הוראה / הערכה חלופית; הקוד הגנטי, גורם מגביל, מיקרואורגניזמים