יהבית לוריא, ד"ר יעל שוורץ, ד"ר ליאורה ביאלר, ד"ר יונית חביב
ארגז כלים עשיר בו תמצאו פירוט של קשיים נפוצים כפי שזוהו בתשובות תלמידים, הצעות של דרכי התמודדות והפניות (קישורים) לכלי עזר להבנייה ולתיווך לתלמידים,
אסטרטגיות הוראה, פיצוח שאלות, מיומנויות למידה
צוות המרכז הארצי למורי ביולוגיה בירושלים, מתוך תחנות תרגול להוראת קטעי מחקר
כשאנו מתבקשים להשיב על שאלות, עלינו להבין בדיוק מה מבקשים מאתנו.לשם כך יש לזהות את החלקים המרכיבים את השאלה: מילות שאלה כמו גם מילות הוראה ולהבחין במשמעויות השונות של מילים אלה.
פיצוח שאלות, מיומנויות / אסטרטגיות למידה / הוראה,
פעילות הטרום קריאה נועדה לסייע לקורא להפיק מהרובד הגלוי של הטקסט את המירב ולהביאו לקריאה מתוכננת ויעילה של הטקסט השלם. פעילות זאת נעשית תוך כדי סקירה מהירה אך שיטתית של חלקי הטקסט השונים.
לעיתים הטקסט המדעי המילולי הוא קשה ומורכב. עיבוד מחדש של המידע בקטע יכול לסייע להבנתו ולהביא ללמידה משמעותית.תרשים זרימה הוא דרך לעיבוד מחדש של מידע ומתאים למשל לתיאור תהליך רב שלבי או לתיאור מהלך של מחקר.
דף עזר העוסק בהנחיות להפקת מידע מגרפים ומטבלאות פשוטים - מה ניתן ללמוד מקריאת הכותרת הראשית, מקריאת שמות הצירים (בגרף) או משמות העמודות והשורות (בטבלאות).
דף עזר העוסק בניתוח מידע מגרפים ומטבלאות מורכבים, כולל השוואת נתונים.
פיצוח שאלות, מיומנויות / אסטרטגיות למידה / הוראה, השוואה
כאשר הטקסט המדעי מתאר ניסוי על כל מאפייניו נוח "להכניסו לתבנית" מוכרת וקבועה. תבנית כזאת אנו מכנים מארגן חשיבה גרפי. בתבנית זו ניתן להשתמש גם כאשר נדרשים לתכנן ניסוי.
פיצוח שאלות, מיומנויות / אסטרטגיות למידה / הוראה, מיומנויות חקר
אורה בר, מט"ח, באדיבות ד"ר דפנה רביב, מטח
המצגת עוסקת במיומנויות של התמודדות עם פיצוח שאלות פתוחות וסגורות. הדוגמאות מתחום הביולוגיה.
אסטרטגיות הוראה>פיצוח שאלות פתוחות , ניתוח שאלה, כתיבת תשובה, תבניות שגיאה, טיפים, שרשור נסיבתי,
דבי סומך
מצגת המציגה שבעה שלבים לפיצוח שאלות פתוחות בביולוגיה ומתן תשובה מלאה