טוען...

תיקייה סדנאות ממורה למורה תשע"ו

מסמך הבסיס הביולוגי מתאים, ובכל זאת לא התקבלו התוצאות הצפויות... (2016) נפוץ

צוות המרכז לפיתוח ותמיכה במעבדות בתי הספר בבר אילן, בכנס הארצי ה-20 של מורי הביולוגיה
ברזילי אסתי, גילוני נילי, הירש אורה, ורטהימר שרה, לינק אפרת, ד"ר רבינוביץ שלומית
קושי משמעותי למורים בהדרכת הביוחקר ולתלמידים בתכנון ובביצוע של הביוחקר הוא שלשאלת החקר שהוצעה יש בסיס ביולוגי ידוע וברור, אך התוצאות שמתקבלות בניסוי המקדים הן לא צפויות. בסדנה נתחנו מספר רב של דוגמאות שבהן התעורר קושי כזה.
בכל אחת מהדוגמאות הוצע הסבר אפשרי ל"כישלון", כגון, שיטת מדידה שנבחרה לא מתאימה למשתנה הבלתי תלוי בניסוי או טווח הערכים שנבחר למשתנה הבלתי תלוי אינו מתאים, ואף הצעות לשיפורים במערך הניסוי אשר יובילו להצלחה

בסיס ביולוגי , תוצאות לא צפויות, שיטת מדידה, טווח ערכים, גורם קבוע 

מסמך הוראה מבדלת (2016) נפוץ

ד"ר גילמור קשת בסדנה בכנס מורי ביולוגיה, תשע"ו

הסדנה עסקה במענה לשונות תלמידים בכיתה, כשההדגמה הייתה על שעור הנדסה גנטית עם Cas-CRISPR. בסקר שביצע אגף בכיר לתכנון ואסטרטגיה במשרד החינוך הסתבר כי חלק גדול מבתי הספר רואים במתן מענה מיטבי לשונות בין התלמידים אתגר מרכזי בתכנית העבודה הבית ספרית. רמת ההטרוגניות הגבוהה בכיתות בישראל מתבטאת בכך שבכיתה 12 אחת יושבים ילדים בעלי צירופים שונים של אישיות, תחומי עניין, העדפות למידה וידע מוקדם לגבי תחום הדעת. המענה לשונות יכול להינתן ברמת ניהול הכיתה, תהליכי הלמידה, התוכן הנלמד ותוצרי הלמידה. כיתה שבה עושים הבדלה (דיפרנציאציה) תציג בפני הילדים בחירה בנוגע לדרך הלמידה של עיקרון או מושג, דרך החשיבה על המושג והדרך שבה יראו למורה שהם יודעים אותו. התכנון דורש זמן, אבל הוראה מבדלת נחשבת לפי המחקר והפרקטיקה לכזו השואפת לתת מענה לצורכי כל התלמידים. בסדנה התנסו המשתתפים בדרכי הוראה מבדלת ודנו בשאלות העולות לגבי פרקטיקת הוראה זו.

אסטרטגיות הוראה, כנס, שונות תלמידים בכתה, הנדסה גנטית, קריספר

עוד על הוראה מבדלת בבלוג ובסרטון באתר "במוזה" של ד"ר גילמור קשת.

מסמך חקר ואחריותיות חברתית (2016) נפוץ

ד"ר רחל כהן, מכון ויצמן למדע בסדנה ביום עיון בנושא חקר הסרטן

בסדנה הודגמה פעילות מתוך קורס ייחודי בשיתוף חוקרים בין לאומיים שעסק בקידום מורי הביולוגיה ומורי מדעי הסביבה כמובילי אוריינות חברתית-מדעית- *project PARRISE , ושיקולי הדעת לפיתוחה. 26 הפעילות מבטאת פיתוח אחריות כאזרחי העתיד בקרב תלמידי מגמות הביולוגיה ומדעי הסביבה וטיפוח של הפן החברתי ופן המחקר המדעי בקרבם.