טוען...

תיקייה סדנאות ממורה למורה תשע"ד

default איך לקבל 100 בבחינה? נפוץ

דליה אורן

הסדנה עסקה בכך שתלמידים רבים אמנם לומדים ומבינים את החומר הנדרש לבחינה, אולם אינם יודעים לזהות את הנדרש בשאלות (בבחינות בביה"ס ובבחינות הבגרות), ולכן הם אינם מצליחים לבנות תשובות מלאות הכוללות את כל ההיבטים הנדרשים. 
בסדנה הוצגה דרך עבודה עם תלמידים על מתן תשובות מדויקות ומלאות, והומחש כיצד דרך עבודה זו מסייעת להם להגיע להישגים גבוהים יותר.

סדנאות, כנס תשע"ד

default בחינה מתוקשבת בביולוגיה - גם אצלך בכיתת מעבדה ללא מחשבים נפוץ

גלית כראדי

הסדנה עסקה במבנה הבחינה המתוקשבת בביולוגיה אשר מאפשר כיום הכנה לקראת הבחינה על ידי הוראה באמצעים ויזואליים גם ללא עמדת מחשב לכל תלמיד במהלך שיעורי הביולוגיה. מספיקה לכך כיתת מעבדה המצוידת בברקו. הבחינה המתוקשבת בנויה מ'שפת היומיום' של התלמידים- מורכבת מסרטונים, אנימציות, 'משחקים' הבונים גרפים ומשנים תוצאות ניסוי. למעשה הבחינה מתקשרת עם למידה צילומית-חזותית לא פורמלית אותה חווים התלמידים כל היום (בסמארטפון).

סדנאות, כנס תשע"ד

pdf ביוחקר ברשת - עבודת חקר מעשית שיתופית בין תלמידים ממקומות שונים בארץ נפוץ

גלית כראדי בשיתוף עם ד"ר טלי בארי ועם סמירה שיבלי

הסדנה בכנס מורי הביולוגיה תשע"ד עסקה במיזם 'ביוחקר ברשת'. במיזם זה נוצרה קהילה (וירטואלית) לומדת באמצעות הרשת, בה קבוצות תלמידים מבתי ספר שונים הרחוקים זה מזה גיאוגרפית (נגב- גליל), שיתפו פעולה בעבודת חקר של נושאים דומים בביולוגיה. היוזמה יישמה הלכה למעשה התמודדות עם פתרון בעיות, עבודה שיתופית וכן חשיבה יצירתית וביקורתית. המדיה הדיגיטלית נוצלה לא רק כאמצעי לקשר בין התלמידים, אלא לתהליך למידה והצגת תוצרי למידה.
בסדנה הוצגה העבודה השיתופית שנרקמה בין משתתפי התוכנית וכיצד היא תרמה לעבודת החקר. כמו כן הוצגו דוגמאות להצגה ויזואלית של תוצאות החקר ושל כתיבת פרק שיטות וחומרים. ולבסוף הוצגה דרך ההיבחנות החלופית של הבחינה בע"פ שהתקיימה באמצעות Video Conference.

סדנאות, כנס תשע"ד

מסמך השפעת עבודת הביוחקר על רבדים שונים של הוראת הביולוגיה נפוץ

הסדנא הועברה ע"י אורית גיבלי ומבוססת על מסקנות מחקר שהיא ערכה. המחקר משווה בין תלמידי ביולוגיה אשר ניגשו לעבודת חקר מסוג ביוחקר לעומת תלמידי ביוטופ, ומשווה את הישגיהם בבחינות הבגרות במעבדה ובקטע מחקרי (אנסין), שאלונים הבודקים שילוב מיומנויות חקר. מהמחקר עולה שתלמידים אשר מבצעים את עבודת הביוחקר נחשפים למדע על כל היבטיו, משפרים באופן מובהק את מיומנויות החקר ונעזרים בכך בכל לימודי הביולוגיה. המחקר בדק גם עמדות מורים כלפי הוראת הביוחקר ומתוכו עולה שהמורים מגוונים ומשפרים את דרכי ההוראה, כך שהן יותר מכוונות לעולם של מדע וחקר.

הביוחקר נותן לנו הזדמנות להפוך את התלמידים למדענים בחיי היום יום!

מדען הוא סקרן, רואה תופעות, שואל שאלות ולא מקבל דברים כמובנים מאליהם.

מדען מדייק בפרטים, שואף להגיע לחקר האמת (גם אם בדורו לא יגיע לכך).

מדען מחפש סיבות ולא מסתפק רק בתוצאה.

מדען לא מסיק מסקנה מאירוע חד פעמי, הוא מבצע חזרות ושואף להגיע לשורש האמת.

בסדנה הוצגו נתוני המחקר והשלכותיו.

אורית ג'יבלי, אורט עפולה. [email protected]  המחקר נערך במכללת אורנים בהנחיית ד"ר יורם גרשמן וד"ר מיכל קרופניק גוטליב.

מסמך למידה שיתופית חווייתית בנושא ויטמינים נפוץ

 במפגש קצר זה ביצעה רחלה אלפסי הדמייה של שיעור בנושא הוויטמינים. ניתן ללמד שיעור זה בגישה חווייתית, שיעור בו התלמידים יהיו אקטיביים, יעבדו בקבוצות, ילמדו האחד את השני ולא פחות חשוב, ייהנו! דימינו שיעור בו המשימה היא למידת הנושא 'ויטמינים' דרך הכנה והצגה של פרסומת, הזדמנות לפעילות הדורשת חשיבה יוצרת. 

בסדנה בכנס התייחסתי לחשיבות העבודה בקבוצות, עבודה בה התלמידים שותפים פעילים בתהליך הלמידה אשר גם מאפשרת לכל תלמיד להצליח במשימה ולהדגיש את החוזקות שלו. כמו כן, הוצפו הקשיים והוצעו דרכי התארגנות הנדרשות לשם למידה מסוג זה. לבסוף דנו בשאלהבאלו עוד נושאים ניתן ליישם דרך הוראה זו.

רחלה אלפסי, מכון ויצמן, המחלקה להוראת המדעים, בי"ס הדר נס ציונה, בית הספר התיכוני "זליצברג", ירושלים

pdf למידת חקר דרך פרויקטים בביולוגיה נפוץ

הסדנה הועברה ע"י רויטל נאמן יהל בשיתוף עם איילת פרלאורית לשם זוכוביצקי ושולמית ברהן הראו כיצד ניתן להפוך נושאים מתוך תכנית הלימודים ללמידת חקר המשמעותית לחייו של הלומד.

צוות הביולוגיה בחטיבה העליונה השתמש בנושאים מתוך תכנית הלימודים, הן בנושא התא והן בנושא גוף האדם, ובנה סביבם יחידות ללמידת חקר משמעותית, למידה שהיא תוצר של הבנה ויצירת הקשרים וקשרים החשובים ללומד.
בדרך הוראה זו התלמידים התחלקו לקבוצות עבודה וחקרו תת נושא בתחום התוכן הנלמד, אספו מידע, עיבדו אותו לידי תוצר סופי שהוצג בפני המליאה  וקיבלו משוב מעמיתיהם לכיתה ועל ידי צוות המורים.
בשכבת י'א חקרו התלמידים סוגי סרטן שונים במטרה לבנות קמפיין להעלאת המודעות בקרב האוכלוסייה בישראל לחשיבותם של מניעת המחלה או אבחון מוקדם שלה. התלמידים נפגשו עם פרסומאי כדי להבין מה נדרש מהם לצורך בניית קמפיין עם מסר חינוכי ואישי.
בשכבת י' התלמידים התבקשו לחקור נושאים שונים בנושאי מערכות בגוף האדם. התלמידים חקרו מה קורה כאשר תפקוד מערכת מסוימת משתבש  וכיצד הדבר משליך על תפקודו המלא של הגוף כמכונה אחת.
בסדנא בכנס הוצגה דרך ההוראה הייחודיות וניתנו כלים יישומיים לשימוש בדרך הוראה זו.  
 
רויטל נאמן יהל  ([email protected]), איילת פרל ([email protected]), אורית לשם זוכוביצקי ([email protected]), שולמית בר ([email protected]), בי"ס רב תחומי ליידי דייויס עמל, תל אביב

 

מסמך מי מפחד מאבולוציה נפוץ

הסדנה הועברה ע"י איילת מימרן ועסקה בהתמודדות עם דילמות ערכיות העולות בהוראת האבולוציה. כיצד משלבים מדע ומוסר, הפרחת השממה ואקולוגיה, אבולוציה ואמונה בבריאת העולם? להיות מורה לביולוגיה, זה גם לדעת להתמודד עם דילמות ערכיות מסוג זה, שלימודי הביולוגיה מעמידים בפנינו.

בסדנה בכנס הוצע השימוש במיומנות הארגומנטציה, כדרך להתמודדות  עם קונפליקטים מסוג זה. השימוש במיומנות טעינת הטיעון מסייע בפיתוח החשיבה הביקורתית ועשוי להועיל בתחומי דעת נוספים. המודל שהוצג מתמקד במיוחד בדילמה העולה מהוראת האבולוציה מול אמונה בבריאה.

איילת מימרן, קרית חינוך "גרוס", קריית גת. [email protected]
הסדנה מבוססת על עבודה שנכתבה במסגרת תכנית קיסריה- רוטשילד ויצמן. 

מסמך ניסויים בבעלי חיים: האם אפשר לדון בנושא בכתה? נפוץ

הסדנה הועברה ע"י פרופ' ארי אליסון ועסקה בשאלה שעולה מידי פעם, לאור פריצות הדרך חסרות התקדים בדור האחרון במחקר הביולוגי והרפואי - האם ניסויים מדעיים בבעלי חיים אכן חיוניים.הדיון הציבורי והדיון בכתה בנושא מערבים לעיתים ידע מדעי, הנחות אשר אינן תמיד נכונות וכמות בלתי מבוטלת של רגשות.בסדנה בכנס נסקרו בקצרה הבסיס המדעי לניסויים בבעלי חיים, החלופות הקיימות ומגבלותיהן וכן אמצעי הפיקוח החוקיים על ניסויים אלה.
כמו כן הוצפו הדילמות הכרוכות בנושא, ונעשתה חשיבה על הדרך לדון בנושא במהלך לימודי הביולוגיה בתיכון.
פרופ' ארי אלסון, המחלקה לגנטיקה מולקולארית, הפקולטה לביוכימיה, מכון ויצמן למדע  [email protected]

מסמך סיור – אפשר גם אחרת! נפוץ

הסדנה הועברה ע"י מלי בר ועסקה בסיור הביולוגי אל השדה, שהפך בשנים האחרונות לאפשרות הכמעט אחרונה עבור התלמידים לחוותסיור אקולוגי משמעותי מחוץ לכותלי בית הספר. לרוב, מסיבות שונות, מסתפקים בסיור קצר (3-4 שעות) לאתר הקרוב ביותר, ובכתיבת דו"ח קצר ותמציתי (רק 15% מציון המגן!!).

בבית הספר בו אני מלמדת הסיור הוא גולת הכותרת של לימודי המגמה.

מטרות: הצגת שני סוגים של סיור מעט שונה. יצירת מוטיבציה לקיום סיור ייחודי מסוג זה בבתי ספר נוספים.

בסדנה בכנס תואר הסיור החווייתי שאנו בונים. הסיור משלב בתוכו לא רק לימודי אקולוגיה בשדה, אלא ערכים של מנהיגות, יוזמה והובלה, עבודת צוות וגיבוש, הכרת הארץ ומורשת. הסיור הפך להיות חוויה ייחודית שהתלמידים מצפים לה מתחילת כיתה יא'. התלמידים מסיימים את הלימודים במגמה כאשר הסיור זכור להם כחוויה חד פעמית מרתקת ומעניינת המשאירה בהם רצון וטעם לעוד.

בסדנה בכנס תוארו השותפים בבניית הסיורים, ניתנו דוגמאות, והוסבר כיצד סיורים כאלו מתאפשרים.

מלי בר, תיכון ליאו באק, חיפה  [email protected]

pdf עידוד חשיבה ביקורתית של תלמידים באמצעות קריאה של טקסטים מדעיים נפוץ

סדנא שהועברה ע"י מוריה אריאלי צמחה מתוך ההכרה כי בחיי היומיום נחשפים התלמידים למגוון גדול של מחקרים וידע מדעי המפורסמים באמצעי התקשורת השונים. אחת המטרות של הוראת הביולוגיה היא פיתוח ועידוד החשיבה הביקורתית על ידי התלמידים.

בסדנה קראנו את המאמרים והמשתתפים נדרשו להביע את דעתם- האם להשתמש או לא להשתמש בחומר הדברה.

הסדנה עסקה בחשיבה ביקורתית, וראינו שקריאה של מאמרים המציגים דעות של בעד ונגד מהלך מסוים (למשל שימוש בחומר הדברה) מעודדת את החשיבה הביקורתית על הכתוב בכל אחד מהמאמרים, ומאפשרת דיון פורה שבמהלכו עולים מגוון טיעונים כלפי כל אחת מהדעות.

מוריה אריאלי, תיכון רביבים, ראשון לציון. [email protected]
הסדנה התקיימה במסגרת פרויקט פריז – העלאת המודעות של תלמידים הלומדים בדרך החקר לאתיקה ואחריות במחקר וביזמות ((PARRISE, SiS-2013-2.2.1-1, Grant agreement 612438

מסמך פרויקט עץ הדעת בכיתות י' נפוץ

הסדנה הועברה ע"י יעל בר ציון ועסקה בעבודות חקר פתוחות. במהלך השנה איפשרה יעל לתלמידים לחפש תשובות בנושאים ביולוגים שונים שאינם בהכרח בתחום תכנית הלימודים של כיתה י' אך השאלות והתשובות קשורות לביולוגיה וחקר מדעי.

אחד המיזמים עסק בשאלה - מדוע אנשים פועלים כנגד האינטרס הביולוגי שלהם? התחלנו להתעמק בכך בעקבות שאלה שעלתה מאחד התלמידים - לאחר שלמדנו על ניזקי העישון ותזונה לא מאוזנת - "אם כך למה אנשים עושים את זה?" הרחבנו שאלה זו לכדי עבודה. קראתי לפרויקט "עץ הדעת" לסמל את האפשרות לבחור בטוב או ברע.

בסדנה בכנס הוצג פרויקט "עץ הדעת", את הדרך שעשינו במשותף וחלק מתוצרי התלמידים. נסקרו מיזמי חקר נוספים באתיקה ובנושא הקשר בין פעילות מוחית לרגשות 

יעל בר-ציון  [email protected]  הפעילות הועברה בבית הספר רוטברג, רמת השרון.  

מסמך שילוב המוודל בהוראת הביולוגיה נפוץ

סדנה שהועברה ע"י ד"ר יוסי רוטביין  עסקה באתר המוודל (Moodle) הבית ספרי העומד לרשות מורי בתי הספר המשתמשים בתוכנת משו"ב למנהל הבית ספרי, אתר הפותח עידן חדש בהוראה באפשרו זמינות של מגוון חומרי הלימוד לתלמידים ולמורה. כמו כן מאפשר האתר למורה להכין פעילויות אינטראקטיביות מגוונות וכמובן להיעזר בחומרי הלימוד בנוחות וביעילות במהלך השיעורים, ובכך להסיט את הדגש מהיותו של המורה מקור הידע להיותו מנחה למידה.

מטרות: להציג בפני המורים אתר מוודל עם מגוון חומרי למידה, כולל חוברות של נושאי הלימוד, מצגות, הדמיות, סרטונים, קישורים לאתרים ופעילויות אינטראקטיביות, ובכך לחשוף אותם למגוון אפשרויות הניתנות ליישום בהוראת הביולוגיה בקלות ובנוחות.

בסדנה בכנס  הוצג אתר של כתת ביולוגיה, הכולל מגוון חומרי למידה, פעילויות וקישורים והודגם אופן הכנת הפעילויות והצגתן באתר. המחבר סיפר על ניסיוני בשילוב האתר בהוראה, ליצירת בסיס ידע ותהליכי למידה המעצימים את המורה ואת דרכי הלמידה שהוא יכול לסלול לתלמידיו, והתקיים דיון על הפוטנציאל הפדגוגי של האתר.

סדנה זו הייתה המשך ו"עליית מדרגה" לסדנת המוודל שערך המחבר בכנס בשנה שעברה, אשר בה הראה כיצד ניתן להכין פעילויות אינטראקטיביות מלהיבות באתר המוודל. השנה הושם הדגש על שימוש באתר המוודל כמכלול – לאור הניסיון החיובי שצבר המחבר השנה בהוראה בבית הספר, וכן בהוראת פרחי הוראה. 

ד"ר יוסי רוטביין, מקיף מעין-שחר, עין החורש; הכשרת סטודנטים להוראה בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל-אביב [email protected]