- פרטים
- כניסות: 1992
- אבולוציה של הגנום- פרידה בלינקי, דוקטורנטית, 17/2/10
- על אבולוציה ויהדות ועל דת ומדע, ד''ר ברוריה אגרסט, (15.12.08)
- על הוראת האבולוציה, אילנה אדר, מאשה צאושו (22.9.08)
- מה מספרות לנו העצמות, פרופ' יואל ראקינואר 2007 לתקציר
- פרטים
- כניסות: 1974
- ונחי יסוד בהנדסת נוגדנים, פרופ' איתי בנהר, פברואר 2007 לתקציר
- אפופטוזיס וחשיבותו בהתפתחות גידולים סרטניים ומחלות ניוון נוירולוגיות, עינת זלצקבר, אפריל 2006 לתקציר
- תגובת התא לנזקי דנ"א: תהליך יסוד בחיי התא ובמניעת התהליך הסרטני, פרופ' יוסי שילה, פברואר 2008, לתקציר
- מנגנונים מולקולריים הגורמים להתמרה סרטנית. ד"ר אילן צרפתי, מאי 2008 לתקציר עיבוד ההרצאה לשימוש בהוראה - סמדר כהן (21.9.2011)
- פרטים
- כניסות: 2231
- שיטות חדשניות באקולוגיה מיקרוביאלית : ד"ר דרור מינץ, נובמבר 2006 לתקציר
- האקולוגיה של שונית האלמוגים, ד''ר דני גטניו
- יחסי צמח-מיקרואורגניזמים בקרקע, פרופ' יורם קפולניק, דצמבר 2007, עיבוד ההרצאה לשימוש בהוראה - סמדר כהן (26.1.2011)
- דלק ביולוגי כתחליף לדלק פוסילי, ד"ר יפתח ואקנין, מדעי הצמח, מכון וולקני. דצמבר 2011
- מבוא לזיהום אוויר והשפעתו על האדם, ד"ר אריה ונגר, עמותת טבע ודין. ינואר 2012
- שאריות של תרופות בסביבה: מזהמי הדור החדש. ד"ר דרור אבישר, מאי 2012
- פרטים
- כניסות: 3024
Brain bee - קורס לקראת תחרות מדעי המוח של ישראל
- שיעור I – יסודות מדעי המוח טל אירם (ספטמבר 2015)
קישור להרצאה קישור למצגת
סרטון מלווה: (lights, camera, action potential (Carleton university
השיעור עסק במערכת העצבים – תפקידיה, חלקיה וסוגי התאים שמרכיבים אותה; מעבר הגירוי העצבי,
הסינפסה ,פוטנציאל פעולה ונוירוטרנסמיטורים – תפקידים ודוגמאות במצבי בריאות ובמחלות. - שיעור 2 - מבנה מערכת העצבים המרכזית נדב ארידן (אוקטובר 2015)
קישור להרצאה
השיעור עסק במערכת העצבים ההיקפית : המערכת הסנסורית, המערכת המוטורית והמערכת
האוטונומית; מערכת העצבים המרכזית: מוחות הגולגולת וחוט השדרה.
- שיעור 3 - התפתחות עוברית והתפתחות מערכת העצבים - ורד שחם (אוקטובר 2015)
קישור להרצאה
השיעור עסק בהתפתחות מערכת העצבים: שלבים ראשונים בהתפתחות העובר, יצירת שכבות הנבט,
התפתחות 6 שכבות הקורטקס ותהליך התארכות האקסונים ויצירת סינפסות. - שיעור 4 - חישה ותפיסה חושית - אלה דורון מנדל (אוקטובר 2015)
קישור להרצאה
השיעור עסק בעקרונות המנחים של הבסיס העצבי של חישה, ומערכת הראיה בפרט; עקרונות בסיסיים של
מגע, טעם וריח; התמרה חושית וכיצד ניתן לרתום אותה לשירותינו. - שעור 5 - תנועה ושינה - הדס סלווין (אוקטובר 2015)
קישור להרצאה
השיעור עסק בתנועה: הקשר בין נוירונים ושרירים: תנועה רצונית ולא-רצונית, מערכות קורטיקליות הקשורות
לתנועה, נוירוני מראה – תנועה, הזדהות ואמפתיה; שינה: פעילות מוחית בזמן שינה, שנת חלום, בקרה מוחית
של שינה ומחלות נוירודגנרטיביות הקשורות לשינה. - שעור 6 - למידה, זיכרון, שפה - לינוי שורץ (נובמבר 2015)
קישור להרצאה
השיעור עסק בלמידה: עקרונות בסיסיים כגון רכישה, הכחדה הכללה והבחנה; זיכרון: זיכרון לטווח קצר
וארוך, היכולת לקודד, לאחסן ולשלוף מידע והמנגנון המוחי של פלסטיסיות סינפטית. - שעור 7 - הפרעות התפתחות
קישור להרצאה
השעור עסק בהפרעות התפתחות בדגש על אוטיזם, הפרעות קשב וריכוז, דיסלקציה ותסמונת דאון. - שעור 8 - הבסיס הנוירוביולוגי של התמכרות שושי עמרם (נובמבר 2015)
קישור להרצאה
השעור עסק בהשפעתם של סמים שונים על המוח והגוף והנוירוביולוגיה שעומדת מאחורי הסם. - שעור 9 - מחלות פסיכיאטריות שושי עמרם (נובמבר 2015)
קישור להרצאה
השעור עסק במחלות פסיכיאטריות: הפרעות חרדה, טורט, דיכאון, הפרעה בי-פולרית, וסכיזופרניה. במחלה דנו בסימפטומים, באזורים
המוחיים הפגועים, ובטיפולים מסוגים שונים. - שעור 10 - מצבי לחץ (סטרס), זיקנה ומחלות נוירודגנרטיביות יובל נש (דצמבר 2015)
קישור להרצאה
השעור עסק בשני נושאים: א. עקה או מצבי לחץ : סטרס כמצב שמאיים (או נתפס כמאיים) על ההומאוסטזיס והתגובות פיזיולוגיות
למצבי לחץ ב. זיקנה ומחלות נוירודרגנטיביות: התהליך הטבעי של הזדקנות והתופעות הנלוות לכך, ניוון עצבי והתפתחות של מחלות
נוירודגנרטביות כגון אלצהיימר,ALS, הנטינגטון, ופרקינסון. - שעור 11 - פגיעות ומחלות נוירולוגיות ענבל וילג'אני (דצמבר 2015)
קישור להרצאה
השעור עסק במחלות והפרעות נוירולוגיות: גידולי מוח, טרשת נפוצה, טראומה נוירולוגית, שבץ כאב ואפילפסיה. בכל מחלה פורטו
הסימפטומים, המנגנון המוחי הפגוע , וטיפולים מסוגים שונים.
- מאזן האנרגיה במאה ה 21 , פרופ' נעמה קונסטנטיני. הרצאה לתלמידים במסגרת שנת הבריאות תשע"ב
- תזונה, השמנה וסוכרת, הרצאה לתלמידים במסגרת שנת הבריאות תשע"ב - בערבית
- חבלה והחלמה במערכת העצבים - בין יאוש לתקווה, פרופ' שלמה רוטשנקר לתקציר
- מחלת אלצהיימר ומניעתה, פרופ' עמוס קורצ'ין , דצמבר 2006 לתקציר
- יתר לחץ דם – היבטים פיסיולוגיים ופרמקולוגיים, פרופ' זייד עבאסי לתקציר עיבוד ההרצאה לשימוש בהוראה - סמדר כהן (21.9.2011)
- הטיפול בעקרות והבעיות האתיות המלוות אותו, ד''ר אריאל רבל
- תהליך פיתוח חיסוני שפעת: מרעיון לפתרון, ד''ר תמי בן ידידיה(20/1/10)
- מוח ופסיכולוגיה - פרופ' גלית יובל - אוניברסיטת תל-אביב 07.02.2011
- מוח, הקשבה ויצירתיות - ד''ר ליאור נוי, מכון ויצמן - 27.12.2010
- משוב שלילי והחיובי שבו, פרופ' אהוד זיו (12.1.09) עיבוד ההרצאה לשימוש בהוראה - סמדר כהן (26.1.2011)
- פרויקט הגנום האנושי וההנדסה הגנטית – כיצד הם משנים את חיינו,פרופ' גדי שוסטר. מרץ 2007 לתקציר
- פרה-ביוטיקה ופרו-ביוטיקה והאינטרקציה בניהם, פרופ' איל שמעוני, ינואר 2008 לתקציר עיבוד ההרצאה לשימוש בהוראה - סמדר כהן (21.9.2011)
- מוח, הקשבה ויצירתיות - ד''ר ליאור נוי, מכון ויצמן - 27.12.2010
- מוח ופסיכולוגיה - פרופ' גלית יובל - אוניברסיטת תל-אביב 07.02.2011
- פרטים
- כניסות: 2109
- אספקטים חקלאיים חדשים ששולבו בנושאי הבחירה גלילה אלדאג, אורית אריאב, אירית שדה, יונה כהן (30.3.09)
- טיפול באנסין ד''ר עליזה אמיר (3.11.08) "מחלת הלישמניה", אנסין מבחינת הבגרות 043002 תשס"ה 5 יחידות לימוד.
- כיצד לקרוא מאמר מדעי סמדר כהן, מנחה מחוזית אזור הצפון,תירגול לתלמידים בעברית.
מבוסס על "מחלת הלישמניה", אנסין מבחינת הבגרות 043002 תשס"ה 5 יחידות לימוד - כיצד לקרוא מאמר מדעי ,האלה שיתי, מנחה מחוזית אזור הצפון תירגול לתלמידים בערבית. מבוסס על "מחלת הלישמניה", אנסין מבחינת הבגרות 043002 תשס"ה 5 יחידות לימוד.
- הערכת הביוחקר והבחינה בע''פ - 15.02.11
- פרטים
- כניסות: 7429
לרשימה המלאה של הרצאות תד המתורגמות לעברית לחצו כאן
- האם נוכל ליצור חושים חדשים לאדם? David Eagleman, חקר המוח
כבני-אנוש, אנו יכולים לקלוט פחות מ-10 טריליוניות של גלי אור. חוקר מערכות עצבים, דייויד איגלמן, טוען שחוויית המציאות שלנו מוגבלת בגלל הביולוגיה שלנו. הוא רוצה לשנות זאת. מחקרו על תהליכים במוח הוביל אותו ליצירת ממשקים חדשים —כמו אפוד חושי - כדי לקלוט מידע על העולם סביבנו שלפני זה היה עלום עבורנו.
- עוד סיבה לישון טוב בלילה Jeff Iliff, מדעי המוח
המוח משתמש ברבע מכלל אספקת האנרגיה של הגוף, אבל מהווה רק כ-2 אחוז ממסת הגוף. כיצד, אם כן, איבר ייחודי זה מקבל, ואולי יותר חשוב, נפטר, מחומרי מזון חיוניים? מחקר חדש מראה שזה קשור בשינה.
אתם אולי זוכרים את מדען המוח מיגל ניקולליס - הוא בנה את השלד החיצוני שנשלט על ידי המוח שאיפשר לאדם משותק
לבעוט את כדור הפתיחה של גביע העולם בכדורגל, 2014. על מה הוא עובד כרגע? הוא בונה דרכים עבור שני מוחות(חולדות וקופים, בינתיים) לשלוח מסרים ממוח למוח. צפו עד לסוף כדי לראות ניסוי, שכמו שהוא אומר, יילך עד"לקצה הדמיון שלכם ".
לבעוט את כדור הפתיחה של גביע העולם בכדורגל, 2014. על מה הוא עובד כרגע? הוא בונה דרכים עבור שני מוחות(חולדות וקופים, בינתיים) לשלוח מסרים ממוח למוח. צפו עד לסוף כדי לראות ניסוי, שכמו שהוא אומר, יילך עד"לקצה הדמיון שלכם ".
- דיוקן עצבי של המוח האנושי Nancy Kanwisher, חוקרת מוח
חלוצת הדמיות המוח ננסי קנווישר משתמשת בסריקות MRI תפקודי על מנת לראות פעילות באזורי המוח (לרוב המוח שלה).היא מספרת על התגליות שלה ושל עמיתיה: המוח בנוי גם מאזורים מתמחים וגם מאזורים כלליים, והפתעה נוספת:יש עוד המון מה לגלות .
- הטיעון לטובת הנדסת האוכל שלנו Pamela Ronald, גנטיקה של צמחים
פמלה רולנד חוקרת את הגנים שגורמים לעולם שלנו להיות יותר עמידל מחלות וללחץ. בשיחה פוקחת עיניים, היא מתארת את המסע בן העשור שלה בניסיון ליצור זן של אורז שיכול להתמודד עם הצפות ממושכות.היא מראה איך השיפור הגנטי של זרעים הציל את ייבולי הפפאיה בהוואי בשנות ה-50, וטוענת שייתכן וזוהי הדרך הכי יעילה
כדי להגדיל את הבטחון בכך שיהיה אוכל בכוכב שלנו לאוכלוסייה הגדלה.
כדי להגדיל את הבטחון בכך שיהיה אוכל בכוכב שלנו לאוכלוסייה הגדלה.
- העתיד של אבחון מוקדם של סרטן? Jorge Soto, טכנולוגסרטן
לצד צוות של אנשי טכנולוגיה ומדענים, חורחה סוטו מפתח בדיקה פשוטה, לא-חודרנית, בקוד פתוח, שמחפשת סימנים מוקדמים של סוגים רבים ושונים של סרטן. ב - TED Global 2014 הוא מדגים בפעם הראשונה, על הבמה, אב טיפוס פעיל של המתקן הנייד.
- אנחנו יכולים להשתמש בבקטריות כדי לזהות סרטן (ואולי לטפל בו) טל דנינו, ביולוגיה סינתטית
סרטן כבד הוא אחד מסוגי הסרטן שהכי קשה לגלות, אבל לביולוג טל דנינו שעוסק בביולוגיה סינטטית היתה מחשבה מהאונה השמאלית: מה אם נוכל ליצור בקטריה פרוביוטית, אכילה שתהיה מתוכנתת למצוא גידולים בכבד? התובנה שלו מנצלת משהו שאנחנו רק מתחילים להבין בנוגע לבקטריות: הכוח שלהן של חישה משותפת, או לעשות משהו יחד ברגע שהן מגיעות למאסה קריטית. דנינו, עמית TED, מסביר איך חישה קבוצתית עובדת - וכמה חכמות בקטריות שעובדות יחד יכולות יום אחד לשנות את הטיפולים בסרטן.
- כיצד החיידקים שלנו יוצרים את מי שאנחנו? Rob Knight, מיקרוביולוג אקולוגי
רוב נייט הוא פורץ דרך בחקר מיקרובים אנושיים, קהילת אורגניזמים מזעריים חד-תאיים החיים בתוך גופנוב עלי השפע הענקית - שכמעט לא נחקרה - עלבריאותנו. ״יתכן כי 1.4 ק"ג המיקרובים שאתם נושאים איתכם הם יותר חשובים מכל גן יחיד שאתם נושאים בגנום שלכם,״ הוא אומר. גלו מדוע.
אבולה מאיימת על כל מה שעושה אותנו אנושיים," אומר ברוס איילוורד מארגון הבריאות העולמי. ברוגע,הוא לוקח אותנו לאורך הדרך בה האבולה התפרצה -ואיך הבהלה הבין-לאומית הזינה את הגדילה האקספוננציאלית של הבעיה. הוא חולק ארבע אסטרטגיות קריטיות להבסתה אבולה - ואיך שהן מצליחות. החל ממחוז לופא, ליבריה,שהיה מוקד ההתפרצות אבל לא נרשמו בו מקרים חדשים כבר שבועות. המאבק באבולה לא נוצח, הוא טוען,אבל אם נעשה את הדברים נכון, אנחנו יכולים להביט באופטימיות ביכולת שלנו להלחם בהתפרצויות .
- למה צריך להיות לכם אכפת מקקי של לוויתנים? Asha de Vos, שימור לווייתנים
ללווייתנים יש תפקיד חשוב ומפתיע, אומרת הביולוגית הימית אשה דה-ווס: היצורים הענקים האלה הם מהנדסי סביבות מחיה,שומרים על האוקיינוסים בריאים ויציבים על ידי... ובכן, עשיית קקי, בתור התחלה. למדו מדה-ווס, עמיתת TED,על העבודה הלא מוערכת שלווייתנים עושים כדי לעזור לשמור על יציבותו הבריאות של הימים שלנו — והפלנטה שלנו.
הצלילים של יער הגשם כוללים: את השירה של הציפורים, הזמזום של הציקדות, הקריאות של הגיבונים. אבל ברקע של כל זה יש את הצליל הכמעט קבוע של מסורי שרשרת, מכורתים לא חוקיים. המהנדס טופר ווייט חולק דרך פשוטה הניתנת להרחבה,לעצור את כריתת היערות הברוטלית - וזה מתחיל עם הסלולריים הישנים שלכם.
- כיצד סרטונים מונפשים יכולים לעזור למדענים לבחון השערות? Janet Iwasa, אנימטוריתמולקולרית
הנפשת תלת-מימד יכולה להחיות השערות מחקר של מדענים. הביולוגית המולקולרית (ועמיתת TED)ג'נט איווסה מציגה תוכנת קוד פתוח חדשה המעוצב תבמיוחד עבור מדענים .
- מדוע מדע חדשני באמת דורש קפיצה אל הלא נודע? Uri Alon, ביולוג ותיאטרון אילתור.
בזמן שלמד לתואר דוקטורב פיזיקה, אורי אלון היה בטוח שהוא כישלון, משום שכל כיוון מחקר שניסה הוביל למבוי סתום.אך בעזרת תיאטרון האלתור, הוא נוכח לדעת שגם כאשר מגששים באפלה, ללא מוצא, אפשר למצוא הנאה בעצם התהליך.הוא קורא למדענים להפסיק להתייחס למחקר כאל קו ישר שמוביל ישירות משאלה לתשובה, ולראות בו משהו יצירתי יותר.המסר שלו צפוי להדהד, בכל תחום מחקר .