טוען...

תיקייה ביוחקר - חומרי עזר להוראה

pdf אוגדן עבודות מורים בעקבות הקורס המקוון: מה הצמח יודע? (2017) נפוץ

עריכת האוגדן: נדב שי

שמות המרצים בקורס: פרופ' דני חיימוביץ', ד"ר אביבה כץ

החומרים העיוניים של הקורס נגישים במקורות הבאים:

אוגדן זה מסכם חלק ממטלות הסיום של מורי ביולוגיה אשר השתתפו בקורס המקוון "מה הצמח יודע" בשנת 2017. האוגדן מכיל ניסויים מקדימים בנושאים הבאים: השפעת אור על צמחים, השפעת הורמונים על צמחים, התמצאות צמחים במרחב ותגובת צמחים למגע ולאור. בנוסף לכך האוגדן מכיל הצעות לחלופה לביוחקר, והצעות לשילוב תכני הקורס בתכנית הלימודים. 
לתשומת לב - הניסויים המקדימים שמופיעים באוגדן נערכו מהמטלות המסכמות של המורים שהשתתפו בקורס. ההצעות לא נוסו בפועל. יש לנסות את ההצעות במעבדה לפני שמבצעים אותן עם התלמידים ולבצע התאמות (סוג הצמח, טכניקות ניסוי, מספר ימי ניסוי וכו').

להורדה כקובץ וורד: ma_hatsemach_yodea_-_avodot_morim_2017.docx

מסמך איך למדוד מה ולמה? (2001) נפוץ

עמינדב ברנשטיין

מדידת נתונים אביוטיים רלבטיים בשדה.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה, טמפרטורה, אור, מליחות, לחות אוויר, מים בקרקר, חומר אורגני בקרקע, חמצן מומס, ניסויי שדה מבוקרים

default אתר מכ"ם לביוחקר נפוץ

מכ"ם לביוחקר הוא אתר אינטראקטיבי ב-Moodle, המסייע בהוראה ולמידה של כתיבה מדעית ומלווה את תהליך כתיבת עבודת החקר. האתר פותח במסגרת תכנית רוטשילד-ויצמן, המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע.
באתר מכ"ם לביוחקר תמצאו פעילויות שונות ומגוונות המחולקות לפי פרקי העבודה וכן פלטפורמה לכתיבת העבודה, המתאימה לדרישות החדשות של עבודת החקר.
ניתן להתרשם מהאתר גם באמצעות הסרטון הבא (7 דקות).  באתר פועל גם פורום למורי הביוחקר לשאלות, הצעות ושיתוף פעולה.
על מנת לרשום את תלמידי הכיתה למכ"ם לביוחקר יש למלא את פרטי התלמידים בקובץ המצורף. את הקובץ המלא יש לשלוח למייל: [email protected]om

מסמך בדיקת שאלות מחקר של תלמידים - פעילות פתיחה לביוחקר נפוץ

תרגיל לבחינה של 13 שאלות חקר בצירוף קריטריונים לבדיקה. מצורפות גם הערות לאחר הבדיקה.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה, ניסוח שאלת חקר, הגדרת משתנה תלוי / בלתי תלוי, משתנה מדיד / כמותי

מסמך ביוחקר אקטואלי (2018) נפוץ

אסתר כהן, מצגת שלוותה שעור במסגרת צו 8 - למידה בחירום - של משרד החינוך.

פעילות סביב כתבות קצרות אקטואליות שהופיעו באמצעי התקשורת, ועוסקת בשאלות חקר ובדרך לבדיקתן.
בשעור משולבת גם התייחסות לעבדת הביוחקר של התלמידים בכתה, תוך כדי קישורים באמצעות ברקודים, וקשורים אחרים לעבודות התלמידים.
המצגת לוותה הרצאה מתוקשבת.

ביוחקר>חומרי עזר לביוחקר, כלים דיגיטליים, ברקוד, אקטואליה, שעור מתוקשב

מסמך ביוחקר כיתתי בנושא נביטה נפוץ

חנה דרורי, רחל מאיר

על עריכת ביוחקר בנושא-על כיתתי.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה, ניסויים, טיפים / מקורות מידע לניסויי נביטה, שיטות הנבטה, ניסויים מקדימים לניסויי נביטה

pdf ביוחקר עם חוקרים (2019)

ד"ר גליה זר כבוד, הגר ליס,  במסגרת סדנאות ממורה למורה בכנס 2019

תכנית ייחודית במסגרת תכנית הביוחקר, בה מתקיים שיתוף פעולה בין מדענים ותלמידים, המאפשר חשיפה למחקר עדכניועבודה במעבדת מחקר אותנטית.
התלמידים נפגשים עם חוקר/ת, מבצעים ניסוי במעבדת המחקר או צופים בהדגמה, קוראים ומנתחים מאמרי מחקר ומסכמים את עבודתם במספר תוצרים כגון פוסטר וסרטון.
בסדנה הוצגו שני פרויקטים שהתקיימו במסגרת ’ביוחקר ברשת עם חוקרים' בתיכון שיבולים בנס ציונה ובתיכון הישראלי למדעים ואומנויות. ותוארו בקצרה מהלך העבודה בשני בתי הספר. כמו וכן הועלו יתרונות התכנית ואתגרים ומחשבות להמשך. 

pdf ביומימיקרי: הטבע כמרחב למציאת פתרונות (2016) נפוץ

ד"ר יעל הלפמן כהן - ריאיון

חיקוי תכונות של יצורים חיים פותח עולם שלם של חדשנות ויזמות, יחד עם ערכי שמירה על הטבע וקיימות. בעיניים ביומימטיות מקבלים הערכים הללו משמעות מעשית, אפילו דרך חיים. ההטמעה של ענף הביומימיקרי בחינוך והוראה נראית מבטיחה. ד"ר יעל הלפמן-כהן היא מהנדסת שרואה בענף זה פתח של עידן חדש. בריאיון היא פורשת את החזון של ארגון הביומימיקרי שהיא מנהלת, ומשאירה הרבה מקום לאופטימיות.

עלון 192, ביומימיקרי, ביולוגיה והנדסה, סביבה

pdf ביומימקרי זה בטבע שלנו (2016) נפוץ

עינת מקוב

בקריית החינוך אורט בנימינה לומדים ביומימיקרי בשכבת ט' כתכנית מסודרת ומובנית. התכנית היא פרי עבודה מאומצת, שכללה שלבי הכנה ממושכים,והנה אבן דרך במסלול לתכניות העתידיות של בית הספר.

עלון 192, ביומימיקרי, תכנית לימודים, יזמות, יצירתיות, סביבה

מסמך דף עזר לתכנון ניסוי נפוץ

המלצה לדרך לארגון תכנון הניסוי בשלבים הראשוים, כולל הפרטים שיש להביא בחשבון.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה

מסמך הבסיס הביולוגי מתאים, אך בכל זאת לא התקבלו התוצאות הצפויות... (2016) נפוץ

צוות המרכז לפיתוח ותמיכה במעבדות בתי הספר בבר אילן, בכנס הארצי ה-20 של מורי הביולוגיה
ברזילי אסתי, גילוני נילי, הירש אורה, ורטהימר שרה, לינק אפרת, ד"ר רבינוביץ שלומית

קושי משמעותי למורים בהדרכת הביוחקר ולתלמידים בתכנון ובביצוע של הביוחקר הוא שלשאלת החקר שהוצעה יש בסיס ביולוגי ידוע וברור, אך התוצאות שמתקבלות בניסוי המקדים הן לא צפויות. בסדנה נתחנו מספר רב של דוגמאות שבהן התעורר קושי כזה. 
בכל אחת מהדוגמאות הוצע הסבר אפשרי ל"כישלון", כגון, שיטת מדידה שנבחרה לא מתאימה למשתנה הבלתי תלוי בניסוי או טווח הערכים שנבחר למשתנה הבלתי תלוי אינו מתאים, ואף הצעות לשיפורים במערך הניסוי אשר יובילו להצלחה

בסיס ביולוגי , תוצאות לא צפויות, שיטת מדידה, טווח ערכים, גורם קבוע 

video הולכים אל הלא נודע ביחד – על תהליך החקר, הסטודנטים והחוקרים

פרופ' אורי אלון, מכון ויצמן למדע

בהרצאה בכנס מורי הביולוגיה תשע"ד, פרופ' אלון התייחס לתהליך המדעי, בו יש נקודת התחלה מסוימת ומטרה מסוימת, מוגדרת מראש. עם זאת, הקו בין שתי נקודות אלו מפותל, בלתי צפוי ומוביל לעיתים קרובות אל נקודה אחרת מזו שהוגדרה מראש כמטרה. במהלך התהליך הזה יש מצב בו "נתקעים", מצב בו הממצאים אינם מתחברים והצעד הבא אינו ידוע. למצב הזה קורא פרופ' אלון "הענן".
בקישור ניתן לצפות בהרצאת טד של פרופ' אלון, העוסקת בנושא זה.

ארועי קיץ, הרצאות מומחים, תהליך החקר

מסמך הוראות הגשת עבודת הביוחקר - מבוא, שיטות, תוצאות (2018) נפוץ

נורית שושני הכל

מצגת הנחייה לתלמידים לשלב כתיבת עבודת הביוחקר. במצגת משולבים ארבעה סרטונים שנערכו על ידי המורה:הוספת תוכן עניינים לעבודה, הוספת מראי מקום וביבליוגרפיה, עיבוד תוצאות באקסל, והוספת קווי שגיאה לגרף.  המצגת הוכנה בgoogle slides' uהסרטונים ערוכים בכלי הדיגיטלי:  Apowaresoft /

ביוחקר>חומרי עזר לביוחקר כלים דיגיטליים עריכת סרטי הדרכה

מסמך הערות דידקטיות לנושאי חקר מתחומים שונים נפוץ

הערות דידקטיות לנושאי חקר מתחומים כמו: עבודה עם מיקרואורגניזמים, עבודה עם בעלי חיים, ניסויים שנערכים בשדה, ניסויי נביטיה, ניסויים הבודקים צמיחה, ניסויים ברמת התא ונושאים שמקורם בניסוי משעור מעבדה.

ביוחקר, המדריך למורה, על נושאים לחקר, חומרי עזר להוראה.

מסמך הצעות לעבודות ביוחקר בנושא-על נביטה נפוץ

חנה דרורי

הצעות לניסויים, כולל השערות, בסיס ביולוגי, פירוט המשתנים ודרך מדידתם / קביעתם.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה, ניסויי ביוחקר, עומק זריעה, טיפול בקליפת הזרע, אורך גל, שמנים אתריים, מים מליחים, דטרגנטים, דשן, מצעים ואוורור קרקע

default הרצאה מתוקשבת: ביוחקר - מהשאלה למחקר (2019) נפוץ

לאנא שוקייר, הרצאה מקוונת למורי ביולוגיה, במסגרת עדכון ידע פדגוגי, אקדמיה ברשת תשע"ט

בעבודת הביוחקר, צוות התלמידים מתמודד עם חקר בנושא ביולוגי, תוך כדי יישום ידע ביולוגי ואסטרטגיות חשיבה שרכשו במהלך הלימוד העיוני, בפעילות המעבדה ובקריאת מאמרים מדעיים.
במפגש זה נדונו אתגרים הניצבים בפני המורים והתלמידים במהלך העבודה על הביוחקר. 
במהלך יצירת ההרצאות נשמרו בקפידה הוראות חוק זכויות היוצרים ה'תשס"ח-2007. יחד עם זאת, ניתן לפנות אלינו במייל לכתובת This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. בכל עניין הקשור בשמירה על זכויות יוצרים ונפעל להורדת תוכן שיש בו, לכאורה, פגיעה בזכויות. 

 , ביוחקר בשדה, ביוחקר מולקולרי, ביוחקר > חומרי עזר להוראה, ביולוגיה ברשת > הרצאות בשדה ההוראה

מסמך טיפים כלליים לניסויי נביטה נפוץ

מתוך מאגר משאבי חקר (פרוטוקול 3)

מומלץ לקרוא לפני ובעת תכנון החקר.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה, מועדי זריעה, מרווחי זריעה, זמן השריית זרעים, שיטות הנבטה, השפעת חומרים אללופטיים

pdf למה כדאי לבצע מדע אזרחי בכיתה? (2019) נפוץ

נתה בר-אור-פרי, בתוך: שמורת טבע גיליון 197, עלון למורי ביולוגיה ומורי מדעי הסביבה

תיאור התנסות של מורה עם תלמידיה במגמה הביולוגית במיזם של מדע אזרחי העוסק בזיהוי תכולת צנפות של דורסים.

מדע אזרחי, דורסי לילה, הדברה ביולוגית   אקולוגיה>כתבות ומאמרים, ביוחקר>חומרי עזר להוראה ,

מסמך למה נכשל האופה - תרגיל כניסה לחקר נפוץ

הדגמת המעבר מזיהוי תופעה אל שאלת חקר.

ביוחקר, חומרי עזר להוראה, בעיה מחיי יום יום  חנוכה

pdf מדע אזרחי בהתאמה אישית (2019) נפוץ

יעלה גולומביק, בתוך: שמורת טבע גיליון 197, עלון למורי ביולוגיה ומורי מדעי הסביבה

פרויקט של הטכניון בגישת מדע אזרחי לחקר איכות האוויר, שהתלמידים המשתתפים בו מעלים את שאלות החקר המעניינות אותם ובודקים אותן.

מילות מפתח: איכות האוויר, מדע אזרחי, חקר פתוח מחקרים בהוראה; תוכן מעשי> ביוחקר > חומרי עזר להוראה