טוען...

תיקייה עלון 204 - 2023 - גיליון לעת מלחמה

pdf "להיות פרמדיקית משלים לי את הוראת הביולוגיה והוראת הביולוגיה משלימה לי העבודה כפרמדיקית" - ראיון

אורית אוחנה היא מורה לביולוגיה, פרמדיקית ומילואימניקית בפיקוד העורף. רק תנו לה להתנדב למשהו והיא כבר תהיה שם. בשבעה באוקטובר גויסה לפינוי פצועים בדרום, ואחר כך שירתה במילואים בצפון למשך למעלה משבעים יום. בריאיון היא מגוללת את הקורות אותה במלחמה, ומסבירה איך הוראת הביולוגיה משלימה את תפקידה כפרמדיקית ולהפך.

pdf ביולוגיה של דמעות נפוץ

מהן דמעות? כיצד מופרש נוזל הדמעות מבלוטות הדמעות? כיצד נוצר הצימוד בין דמעות לרגשות? המאמר מורכב מקטעי מידע על דמעות המנסים לענות על מגוון שאלות בנושא דמעות, בהיבטים אנטומיים, פיזיולוגיים ואבולוציוניים.

מילות מפתח: דמעות, אבולוציה, אוסמוזה, בלוטת הפרשה

pdf למידה ומצבי דחק - חלק ב: השפעת הפיזיולוגיה של מצבי דחק על תהליכי למידה וזיכרון

מצבי דחק הם בעלי השפעה מורכבת על תהליכי זיכרון. במאמר מוצגות ההשפעות המגוונות של הורמוני הדחק אדרנלין וקורטיזול על שלבים שונים ביצירת זיכרונות במוח ועל היכולת לשלוף זיכרונות, וכיצד אפשר לחקור השפעה של מצבי דחק על למידה וזיכרון. המאמר הוא המשך של מאמר בשם "פיזיולוגיה של מצבי דחק חלק א: פיזיולוגיה של תגובת דחק בבריאות ובמחלה".

מילות מפתח: מצבי דחק, זיכרון, הורמונים, אדרנלין, קורטיזול, איחסון זיכרון, שליפת זיכרון, חיזוק זיכרון

pdf על רגשות ולמידה נפוץ

המאמר מציג גישה ללמידה המשלבת קוגניציה התנהגות ורגשות. הגישה משתמשת ברגשות כמנוף ללמידה באמצעות פיתוח אינטליגנציה רגשית בקרב הלומדים. במאמר מתוארים כלים המאפשרים לעסוק ברגשות, לתאר אותם, להבין רגשות של עצמי ושל אחרים, ולגייס את התובנות הללו לפתרון בעיות קוגניטיביות התנהגותיות וחברתיות.

מילות מפתח:למידה חברתית רגשית, SEL, אינטליגנציה רגשית, PBL, מד רגשות

pdf פיזיולוגיה של מצבי דחק - חלק א: פיזיולוגיה של תגובת דחק בבריאות ובמחלה נפוץ

המאמר עוסק בשאלות בסיסיות הקשורות לתגובה הפיזיולוגית של הגוף לאירועי דחק: כיצד מגיב הגוף שלנו לאירוע דחק? מה הקשר בין תגובת הדחק להומאוסטיזיס? אילו הורמונים מופעלים וכיצד הם משפיעים על האיברים השונים? וכיצד כל אלה קשורים למחלות?

מילות מפתח: מצב דחק, הורמונים, משוב שלילי, הומאוסטזיס, קורטיזול, אדרנלין, אלצהיימר, פוסט-טראומה, דיכאון וחרדה

pdf קידום שיח רגשי באמצעות שיח שכלתני ביולוגי

לירן מזוז ומלי בר, תיכון ליאו באק, חיפה

בעקבות אירועי השבעה באוקטובר לירן מזוז ומלי בר, מורות לביולוגיה בתיכון ליאו באק שבחיפה, יצרו פעילות העוסקת במצבי דחק. בעקבות הנחיית משרד החינוך לקיים עם התלמידים שיח רגשי, הן קישרו בין התחושות והרגשות הקשים לבין תכנים ביולוגיים. הכתבה מציגה את הרציונל של פיתוח הפעילות כפי שהן מספרות עליו, ואת הפעילות עצמה, שהתפרסמה בפורטל משרד החינוך, למידה בשעת חירום.

מילות חיפוש: למידה בעת חירום, למידה רגשית, מצבי דחק פיזיולוגיים, fight or flight, מערכת עצבים אוטונומית, מערכת עצבים פאראסימפתטית, מערכת עצבים סימפתטית.