טוען...

תיקייה עלון 202 - 2023 - הוראה באמצעות מודלים ומידול

pdf 202 - הגיליון המלא (2023) נפוץ

גיליון זה מוקדש למודלים ומידול בהוראת הביולוגיה

 

pdf בניית מודל לימודי באמצעות טכנולוגיות תלת-ממד נפוץ

מוטי שדה מתיכון בגין בראש העין מציע דרכים לשימוש בטכנולוגיות תלת מימד במהלך שיעורי הביולוגיה. במאמר הוא מתאר בין השאר, למידה של תהליך התרגום על ידי שימוש בעט תלת ממד ליצירת מודלים של הרכיבים המשתתפים בתהליך, ומעבר להדפסה בתלת ממד המאפשרת להציע תרופות המבוססות על פגיעה בתרגום.

מילות חיפוש: תרגום לחלבון, הדפסה בתלת ממד, מבנה הלב, עט תלת ממד, מודלים

pdf בניית מולקולת DNA אנושית בכיתה נפוץ

מידול באמצעות הגוף: תלמידות מתארות חוויית למידה באמצעות מידול מבנה ה-DNA ומידול שרשרת ראשונית של חלבונים באמצעות הגוף. המאמר כולל גם את ההנחיות להפעלת מידול באמצעות הגוף בכיתה בשני נושאים אלה.

מילות חיפוש: מבנה DNA, מבנה חלבון, מידול באמצעות הגוף

pdf בשינוי מתמיד נפוץ

מאמר על רכיבי יכולת המידול: מאיזה ידע מורכבת מיומנות המידול, אילו תהליכים קוגניטיביים מופעלים כשאנחנו ממדלים, ומה קורה לתלמידים במהלך ניסיונות מידול. המאמר מתייחס לדוגמאות מוכרות של מודלים בביולוגיה כמו חוקי התורשה של מנדל ומארג מזון.

מילות חיפוש: מודלים, תהליכים קוגניטיביים, מודלים בביולוגיה

pdf ההבדל בין ׳ללמוד על מודלים׳ לבין ׳ללמוד להשתמש במודלים׳ נפוץ

ראיון עם ד"ר תום ביאליק, בית ברל

ראיון עם ד"ר תום ביאליק, מרצה בכיר במכללת בית ברל, החוקר למידה באמצעות מודלים ומידול. בראיון הוא מסביר על הקשר בין מודלים ומידול לחשיבת חקר, על סביבות למידה ממוחשבות המסייעות לתלמידים לבצע תהליכי מידול, ועל דרכים ליצור הזדמנויות למידול בשיעורי ביולוגיה.

מילות חיפוש: מודלים, מידול, סביבות למידה ממוחשבות, מהות המדע

pdf זאבים וכבשים, שועלים וארנבות: יחסי טורף נטרף כדוגמה למידול באמצעות סביבות למידה ממוחשבות

רם תמיר, מורה בבית חינוך משותף שער הנגב, ודוקטורנט בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בן גוריון, מתאר סוגי מודלים שונים הקשורים ליחסי טורף נטרף, ושתי סביבות למידה ממוחשבות שבאמצעותן אפשר למדל את היחסים הללו בתנאים שונים. כל תוכנה עוסקת בסוג אחר של מודל, והמאמר מציג את היתרונות והחסרונות של אחת מהן, כמו גם את הקשר לחשיבה מערכתית והתפתחותה בקרב תלמידים.

מילות חיפוש: מודלים, מידול, חשיבה מערכתית, סביבות למידה ממוחשבות

pdf על המשמעות הביולוגית של יחס שטח-פנים/נפח נפוץ

צחי בר מתיכון יצחק שמיר בפתח תקווה מספר על פיתוח מודל פדגוגי להוראת יחס שטח פנים לנפח בצורה מעמיקה יותר, מתוך צורך שעלה להתמודד עם קשיים של תלמידים להבין את היחס, וגם מתוך צורך להגדיר את המשמעות הביולוגית של הרכיבים המקיימים את היחסים הללו, נוסף על ההגדרה המתמטית של היחס ביניהם. במאמר מוצעת הגדרה למשמעות הביולוגית של יחס שפ"נ (ביו-שפ"נ) ומוצג מודל כמותי למחצה המסביר כיצד רכיבי המושג החדש קשורים ביניהם. המאמר הוא דוגמה לשינוי של מודל קיים לצרכים פדגוגיים.

מילות חיפוש: יחס שטח פנים לנפח, כלל ברגמן, קצב גידול

pdf פעילים יותר, יצירתיים יותר ומעורבים יותר: בניית מודלים בשיעורי ביולוגיה נפוץ

ראגדה חמשאווי מתיכון עתיד למדעים וחינוך חקלאי, כפר ראמה, מתארת עבודה עם תלמידים על מידול מבנה ה-DNA ומבנה התא האאוקריוטי מלווה במחוון הכולל גם שינוי של המודל במהלך הלמידה. לאור הניסיון החיובי שלה עם התלמידים בבניית מודלים, היא מציעה לעבור ממידול של מבנים למידול מורכב יותר של תהליכים. במאמר מוצעות דרכים ומשימות פשוטות לביצוע המעבר ממידול מבנה למידול תהליך.

מילות חיפוש: מודלים, DNA, מודל התא, שכפול DNA