טוען...

תיקייה חומרים מסדנאות ממורה למורה

default .פירוט תכנית ההרצאות ב3 ימי העיון של השתלמות הקיץ(2019) נפוץ

להלן תכנית מפורטת לשלושה ימי עיון במסגרת השתלמות הקיץ תשע"ט.
התכנים ביומיים הראשונים עוסקים בנושאים מחזית המדע - אימונותרפיה ורפואה מותאמת אישית יום נוסף עוסק בתכנים אקולוגים ומשלב סיורים בשני אזורים בארץ (בי"ס שדה שקמים וחוף כרמל) לבחירת המשתתפים.

pdf .תוכניית כנס מורי הביולוגיה תשעט, כולל תקצירי הסדנאות ממורה למורה. נפוץ

תוכניית כנס המורים, ובכללה תקצירי כל הסדנאות בכנס המורים מחולקים לפי המושבים: 
מושב ראשון - מדע אזרחי בבית הספר ; מושב שני - למידה בדרך החקר ; מושב שלישי - כלים מתוקשבים בהוראה ; מושב רביעי - משחקים בהוראת הביולוגיה.

pdf WhatsApp כתופעה והזדמנות. מיזם B-ONLINE נפוץ

דבי סומך, יפה בלום
 online-B הוא מיזם חדשני ופורץ דרך הכולל סיוע ללמידה חברתית מרחוק לתלמידי מגמת ביולוגיה לקראת הבגרות .
במסגרת המיזם שני ערוצים: "תרגולון" – תלמידים מקבלים קישור לטלפון החכם שלהם, שם מחכים להם 3 שאלונים עם 20 שאלות בסגנון חלק א של הבגרות. תלמיד שמעוניין מקבל טיפ שיעזור לו לברור את התשובה הנכונה. בסיום המענה התלמיד מקבל חיווי על מידת הצלחתו. בסיום השאלון הראשון התלמיד יכול לחזור שוב על אותו שאלון או לעבור לשאלון הבא. אין הגבלה על מספר הפעמים שתלמיד יכול לענות על השאלונים.
הערוץ השני הוא קבוצות ווטסאפ ייעודיות הכוללות בין 80-70 תלמידים מלווים בשני מורי ביולוגיה מנוסים. שבועיים לפני הבגרות הקבוצה נפתחת לדיונים בין תלמידים מכל רחבי הארץ. המורים מעלים לקבוצה שאלות מתוך בגרויות משנים קודמות, כשלכל שאלה 3 תשובות שגויות של תלמידים. הדיון נסוב סביב ניתוח הטעויות של התלמידים. כמו כן המורים העבירו שיעורי לייב להצגת אסטרטגיות למידה לייעול ההתמודדות עם שאלות פתוחות וסגורות.
המורים שהשתתפו במיזם חדשני זה, לקחו חלק בקורס בו הוכשרו להנחות קבוצות למידה באמצעות  WhatsApp 
כנסים והשתלמויות>חומרים מהשתלמות הקיץ תשעט ; למידה מרחוק מקוונת, אסטרטגיו למידה>הוראה / הערכה חלופית; כלים דיגיטליים

pdf ביוחקר ברשת עם חוקרים (2019) נפוץ

ד"ר גליה זר כבוד, הגר ליס,  במסגרת סדנאות ממורה למורה בכנס 2019

תכנית ייחודית במסגרת תכנית הביוחקר, בה מתקיים שיתוף פעולה בין מדענים ותלמידים, המאפשר חשיפה למחקר עדכניועבודה במעבדת מחקר אותנטית.
התלמידים נפגשים עם חוקר/ת, מבצעים ניסוי במעבדת המחקר או צופים בהדגמה, קוראים ומנתחים מאמרי מחקר ומסכמים את עבודתם במספר תוצרים כגון פוסטר וסרטון.
בסדנה הוצגו שני פרויקטים שהתקיימו במסגרת ’ביוחקר ברשת עם חוקרים' בתיכון שיבולים בנס ציונה ובתיכון הישראלי למדעים ואומנויות. ותוארו בקצרה מהלך העבודה בשני בתי הספר. כמו וכן הועלו יתרונות התכנית ואתגרים ומחשבות להמשך. 

pdf האירוסים עודם פורחים? למידת חקר באמצעות מדע אזרחי (2019) נפוץ

הילה שפט, בי"ס ויצ"ו הדסים, אבן יהודה והפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה, הטכניון (בהנחיית פרופ' טלי טל וד"ר נירית לביא-אלון) במסגרת כנס מורי ביולוגיה תשעט
מדע אזרחי הוא תחום מתפתח במדע, שעיקרו שיתוף פעולה בין מדענים ואזרחים בשלבי המחקר השונים. בעולם קיימים מחקרים המשתפים אזרחים, בעוד שבישראל התחום בראשיתו. לפני כשנה נפתח מרכז )School to Science Citizen Take (TCSS .אשר מטרותיו הן: חיבור חוקרי האקדמיה לתלמידים, סיוע לחוקרים במחקרם, מתן אפשרות לאזרחים להשתתף במחקרים והנגשת המדע לציבור.
בסדנה הוצג פרוייקט חקר לתלמידי כיתה ט' שפותח בסיוע שלהם. הפרויקט כולל תצפיות שדה על אירוס הארגמן, atropurpurea Iris ,מין אנדמי לישראל, המצוי בסכנת הכחדה. התלמידים ביצעו במהלך שיעורי מדעים חקר על האירוסים במטרה לאתר את הגורמים לחוסר חניטת הפירות. החקר התבצע בשדה ובכיתה על כל שלביו, החל משאילת שאלות ועד הסקת מסקנות.
כנסים והשתלמויות>חומרים מכנס מורי ביולוגיה תשעט,  אסטרטגיות הוראה>פיתוח חשיבת חקר  

מסמך המירוץ למיליון - משחק (2019) נפוץ

אורית יצחקיאן, במסגרת סדנאות 'ממורה למורה' בכנס מורי ביולוגיה תשע"ט
המשחק מבוסס על תכנית הטלויזיה המרוץ למיליון, בה יוצאים זוגות למסע סובב עולם. במסע מספר תחנות, ופתרון בעיה המוצבת בכל תחנה, מאפשר מעבר לתחנה הבאה.
המשחק מתאים לסוף שנה, כסיכום של כל החומר הנלמד, או לפתיחת שנת הלימודים לכתות מגמה יא יב.
כנסים והשתלמויות> חומרים מכנס תשעט,  יוזמות מורים, למידה מבוססת פתרון בעיות, משחק טלויזיה, תחרות זוגות,למידה חוויתית, משחקים בהוראת הביולוגיה.

pdf חדר בריחה "התפישה הנכונה' (2019) נפוץ

אליעזר שי, מיכל יעקובי, פרופ' מיכל ציון, ביה״ס לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן, רמת גן, במסגרת סדנאות ממורה למורה בכנס מורי ביולוגיה תשעט
במהלך לימודי הביולוגיה מפתחים התלמידים תפיסות שגויות. תפיסות אלו יכולות לנבוע כתוצאה: מרמת ההתפתחות השכלית של התלמידים, מהעברת מידע מדעי שאינו מדויק דיו, או מדרך ההוראה שאינה מתאימה. פיתחנו פעילות מסוג ״חדר בריחה״ הכוללת בנייה של תחנות ובהן חידות, אשר מדגישות תפיסות שגויות בתחומי הוראת הביולוגיה, ומציעות דרך לשרש את התפיסה השגויה. התלמידים הבונים ומפעילים את התחנה מגבירים את ההבנה הביולוגית שלהם. כל זוג מפעיל בתורו את תלמידי הכיתה בתחנה שלו. במסגרת פתרון החידה ובדיון שנערך, לומדים תלמידי הכיתה מהי התפיסה השגויה אותה באה החידה לתקן, ומהו העיקרון הנכון אותו התלמידים צריכים להבין ולזכור. פעילות מלמדת ומהנה במיוחד.
כנסים והשתלמויות>חומרים מהשתלמות הקיץ תשעט, אסטרטגיות הוראה> הוראה / הערכה חלופית; הקוד הגנטי, גורם מגביל, מיקרואורגניזמים

pdf חדר בריחה בעזרת כלים מתוקשבים בנושא מערכת ההובלה (2019) נפוץ

אסתר כהן, במסגרת סדנאות ממורה למורה כנס מורי ביולוגיה 2019
במסגרת ההערכה החלופית, תלמידות כיתה י' יצרו חדר בריחה. החדר מורכב מתחנות בהן חידות המשלבות כלים דיגיטלים כמו KAHOOT ,אחד נגד מאה, שמור על המיליון, בר-קודים מעוצבים, ואנימציות וחידות מסורתיות כמו משחק הזיכרון אך עם הקפדה על העיצוב.
התלמידות הפעילו את חדר-הבריחה על תלמידות כיתות ט' ביום חשיפת המגמות. ראשית התלמידות ענו יחד על שאלון אינטראקטיבי ולאחר מכן התחלקו לזוגות. בכל תחנה, במידה והצליחו, הן קיבלו ״מספר״. בסוף המשימות, כולן יחד אספו את המספרים וחפשו את הסיסמה. המספרים היו הגמטריה של הסיסמה:״ מערכת ההובלה״ שאפשרה להן לפתוח קופסה המכילה לבבות שוקולד. לגבי הערכה: התלמידות קיבלו מחוון להערכה עצמית
כנסים והשתלמויות>חומרים מכנס מורי ביולוגיה תשעט, אסטרטגיות הוראה>שילוב הוראה / הערכה חלופית ; ביולוגיה של האדם >חומרי עזר להוראה ; אסטרטגיות הוראה>פעילויות מתוקשבות, מחוון להערכת חדר בריחה, כלים דיגיטליים: kahoot, שמור על המיליון, ברקודים מעוצבים, דרייב משותף למורה ולתלמידים, חידונים אינטראקטיביים, 

pdf ימי עיון לתלמידים בדגש חקר (2019) נפוץ

רענן דונוביץ, במסגרת סדנאות ממורה למורה בכנס מורי הביולוגיה תשעט
יוזמה הנערכת פעם בשנה. ליום העיון מוזמנים חוקרים מתחומי ביולוגיה, ,רפואה, המרצים בפני התלמידים.
לקראת האירוע נערכת הכנה של התלמידים בנושאי ההרצאות (בתיאום עם החוקרים) ובסוף נערך משוב על יום העיון שאותו אני מנתח סטטיסטית ומציג בפני התלמידים.
כמו כן, השנה, במסגרת 70 שנות מחקר בישראל, הגדלתי את הפוסטר מאתר המורים (תלוי במעבדה) ותלמידי יא' הכינו עבודות הרחבה על המחקרים השונים, לאחר בדיקת העבודות, התלמידים הכינו מצגת בנושא שבו התעמקו והרצו, במסגרת אירוע מאורגן בספריה, בפני תלמידי כתות י' . העבודה על המחקרים היא בצורת ה-PBL ,ויש בו מחוון והנחיות מסודרות לפיתוח העבודה והערכתה.

 

default מאפייני משימות אורייניות (2019) נפוץ

נורית שושני הכל, גלי הראל לוי במסגרת סדנאות ממורה למורה בכנס מורי ביולוגיה תשעט
במצגת זו ניסינו להסביר מה נדרש מיחידה אוריינית טובה, על ידי שימוש בדוגמה של יחידה אוריינית שבנינו לצורך זה. היחידה עוסקת בתסמונת ניוון השרירים השדרתי  (SMA) כדי שתוכלו להיחשף גם לנושא ביולוגי חדש.
מצגת זו ניסתה להסביר, תוך שימוש בדוגמה, את מטרת הקורס "אוריינות מדעית טכנולוגית - ביולוגיה", שנועד לבנות יחידות אורייניות טכנולוגיות בנושאים מתוכנית הלימודים בביולוגיה, בדומה ליחידה המוצגת פה (ושעסקה בנושא הרחבה כיוון שנועדה למורים). בהכנת המשימה נעשה שימוש במגוון כלים דיגיטליים היכולים לשרת בניית משימות אורייניות.
מצגת זו הוצגה בכנס מורי הביולוגיה. ישנה שקופית החוזרת על עצמה, שמטרתה ניתוח האלמנט האורייני שנדרש בכל אחת מן השאלות (או בכמה ביחד) ביחידה המוצגת ובחינת האלמנט הטכנולוגי, שבו נעשה שימוש. למי שהשתתף בהרצאה בכנס, הדברים ודאי נהירים יותר, ולמי שלא - אם יש עניין, מוזמנים להצטרף לצוות שבונה יחידות ונשמח להשמיע את עקרונות הקורס בשיעור הפתיחה.
כנסים והשתלמויות>חומרים מהשתלמות הקיץ תשעט ; כלים דיגיטליים

מסמך מדע אזרחי בכיתה - איפיון תזונת תנשמות (2019) נפוץ

נתה בר אור פרי, ד"ר מוטי צ'רטר, במסגרת סדנאות ממורה למורה בהשתלמות הקיץ תשעט
על ההבדלים בין סוגי מחקר בפרויקטים לתלמידים - ביוחקר רגיל ומדע אזרחי, ותיאור תמציתי של עבודת תלמידים סביב איפיון תזונת תנשמות באמצעות ניתוח צנפות.
הדברה ביולוגית, כנסים והשתלמויות>חומרים מהשתלמויות המרכז הארצי, מעשי>ביוחקר>חומרי עזר להוראה, אקולוגיה>מצגות וסרטונים

pdf מחיסון לאימונותרפיה - סדנה (2019) נפוץ

ד"ר קרין הלוי טוביאס
בסדנה הוצגו פעילויות שונות שפותחו בשנים האחרונות שקשורות לנושא של מערכת החיסון אשר מאפשרות למידה והפנמה של התכנים שבתכנית הלימודים וגם הרחבה והעשרה תוך התייחסות לפיתוחים אחרונים בתחום של אמיונותרפיה והשתלות איברים.  הצגת רעיונות לשילוב של הפעילות השונות במערך ההוראה. 
הנושאים שהוצגו בסדנה: חיסון נגד שיתוק ילדים, קופקסון כתרופה לטרשת נפוצמה, התפרצות החצבת, נשא HIV עבר השתלת מח עצם מתורם עמיד לנגיף, אימונותרפיה, לב בהדפסה אישית
כנסים והשתלמויות מיקרואורגניזמים, חיסון, חומרים מהשתלמות הקיץ תשעט 2019, הנדסה גנטית

 

pdf סיכום יום העיון הראשון בהשתלמות הקיץ תשעט (2019) נפוץ

סיכום: נורית שושני הכל
אימונותרפיה - עידן חדש לטיפול בסרטן, פרופ' סירל כהן ;  אימונותרפיה - ההבטחה והאתגר, פרופ' רעיה לייבוביץ עמית;  עדכונים בגנטיקה רפואית, פרופ' אייל  ריינשטיין;
פרס נובל בפיזיולוגיה 2018, מערכת החיסון באדם, מערכת חיסון מולדת, נרכשת, זיכרון חיסוני, תאי T מהונדסים, מאפייני מחלות סרטן, גידולים סרטניים, נוגדנים, רצפטור, תרופות
מלנומה, סינדרום לינץ

pdf עבודות גמר חוץ כיתתיות (2019) נפוץ

פרופ' ראובן יוסף, במסגרת השתלמות הקיץ של מורי הביולוגיה תשע"ט 
במאמץ להקנות לתלמידי תיכון יכולות מחקר, סקרנות לסובב ומנהיגות סביבתית, התחלנו בלימודי "חשיבה מדעית" בבית ספר תיכון רבין באילת.
התהליך מתחיל בכיתה ט כשקבוצת תלמידים משתתפים בחוג הכרת הסביבה ומגיעים ביום ו' בשעה 0600 עד 1000 לפעילות סביבתית וסיורים להכרת הטבע, ומסתיים בכל זוג המשתתף בפרוייקט מחקר של בחירתם.
 כיתה י' הם משתתפים בשיעורי חשיבה מדעית ועד חנוכה בוחרים נושא המעניין אותם ומגישים הצעת מחקר לביצוע עבודת גמר 5 יח"ל בביולוגיה. התלמידים לומדים דרך שיטת מיפוי חשיבה להכיר את עצמם ורוכשים מיומנויות של סדר חשיבה גבוהה המאפשרת לראות במבט-על את הקשרים בין המערכות השונות והתהליכים הקורים בפועל.
כנסים והשתלמויות>חומרים מהשתלמות הקיץ תשע"ט, אסטרטגיות הוראה>פיתוח חשיבת חקר, מה עוד באתר>עבודות גמר.

 

מסמך תרגיל העשרה בדגש חקר במסגרת חגיגות 70 שנות מחקר ביולוגי בישראל (2019) נפוץ

רענן דונוביץ, במסגרת כנס מורי ביולוגיה תשעט
הפעילות ניתנה לתלמידי כיתה יא. כל תלמיד בוחר את אחד החוקרים שהופיעו בכרזה של מרכז המורים על 70 שנות מחקר ביולוגי בישראל, חוקר את עבודתו ומכן מצגת לקראת הצגת הנושא באירוע מאורגן בספריית בית הספר בפני תלמידי כיתות י'.
העבודה על המחקרים היא בצורת PBL, ויש בו מחוון והנחיות מסודרת לפיתוח העבודה והערכתה. את העבודה מלווה המורה בכל שלביה.
כנסים והשתלמויות>חומרים מהשתלמות הקיץ ץשעט ; אסטרטגיות הוראה>שימוש בדרכי הערכה חלופיות ; מה עוד באתר > 70 שנה למדינה.